Одним з вагомих показників моральності особистості є патріотизм.
Першочергове завдання патріотичного виховання дошкільників - зміцнити почуття
любові й поваги кожної дитини до найближчих їй людей та сформувати не менш
ціннісне ставлення до усталених у суспільстві морально-етичних норм, до
Батьківщини, українського народу. Ідеями громадянського виховання, високого
ставлення до Батьківщини і до родини як її невід’ємної складової пронизана
творчість Василя Сухомлинського, яку доцільно використовувати в роботі з
дітьми.
Формування громадянської компетентності дошкільників
Перш ніж дитина осмислить усю глибину тієї істини,
що вона громадянин своєї країни,
і це покладає на неї великі обов’язки,
вона має навчитися платити добром за добро,
творити своїми силами щастя і радість іншим людям.
Василь Сухомлинський
Педагоги нашого дошкільного закладу здійснюють важливу роботу з
громадянського та патріотичного виховання дітей, що базується на їх ознайомленні
з традиціями, звичаями, культурними особливостями народу. Формування
патріотичних почуттів, світогляду дитини передбачає передусім пошук разом з
дітьми моральних зразків правильної поведінки, кращих зразків сімейно-родинного
виховання, культури спільного проживання у групі дитячого садка, у сім’ї, колі
друзів, а відтак формування на цьому підгрунті власних цінностей і переживань. Адже патріотичне ставлення до рідної мови,
культури, Батьківщини можна сформувати лише на основі ціннісного ставлення до
найближчого оточення, сім’ї та рідної домівки.
Діти старшого дошкільного віку вже здатні глибоко розуміти і сприймати
навколишній світ, самостійно робити висновки й узагальнення, логічно мислити.
Василь Сухомлинський радив розпочинати виховання громадянина з дитинства, адже
це найважливіший період людського життя. Він
наголошував, що Батьківщина починається з любові до батьків, своєї родини.
Методичний аспект організації роботи з патріотичного виховання.
Основними завданнями педагогів у роботі з патріотичного виховання дітей
дошкільного віку є:
- Розширювати уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі, необхідність дотримання морально-етичних норм суспільства;
- Формування у дітей позитивний образ Батьківщини та рідної домівки;
- Виховувати любов і повагу до членів своєї родини, бажання піклуватися про них;
- Формувати ціннісне ставлення до культури українського народу, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій;
- Виховувати почуття власної гідності як представника, українського народу:
- Навчати дотримуватися культури поведінки у щоденній життєдіяльності.
У процесі роботи ми переконалися, що твори В. Сухомлинського – справжні
скарби високої духовності та гуманізму, а їх використання в роботі з
дошкільниками надзвичайно позитивно впливає на розвиток, особистісних якостей
дітей, зокрема людяності, доброзичливості, шани до землі, на якій вони
зростають, до батьків, які дали їм життя.
Патріотичне
виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до
чого прагне, що любить і ненавидить людина яка формується.
В.О.
Сухомлинський
ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ:
ВІД ФОРМИ ДО ЗМІСТУ
Давньоримський
філософ Сенека стверджував, що батьківщину люблять не за те, що вона велика, а
за те, що своя. Вона, як мати, одна – єдина і на все життя. А ще вона – земля
батька, бо саме так із грецької перекладається слово «патріотизм». Тож любити
Батьківщину, бути її справжнім патріотом – рівнозначно тому, що любити й
шанувати батьків. Утім, який зміст ми нині вкладаємо у це поняття? Яких
патріотів прагнемо виховати, і чи нас самих сповнює дух щирого патріотизму?
Знання національних традицій, народних і державних
символів є вкрай необхідними у такій важливій справі, патріотичне виховання,
утім, усе залежить від того, як донести ці знання дітям,
аби емоційно й чуттєво зачепити їхні трепетні душі, викликати в них відлуння
«від серця до серця». А ще патріотичне
виховання має здійснюватися на зрізі минулого й сучасного, з актуалізацією
важливих смислів, проведенням історико-культурних паралелей. Позаяк поєднання
традиційного та сучасного дає змогу урізноманітнити зміст роботи з
патріотичного виховання, зробити його багатогранічнишим, цікавішим і
зрозумілішим дітям.
До
основних завдань патріотичного виховання дошкільнят належать:
- формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, села, міста);
- формування духовно-моральних взаємин;
- формування любові до культурного спадку свого народу;
- виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
- почуття власної гідності як представників свого народу;
- толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.
Методи
виховання дошкільнят забезпечують оволодіння ними знаннями про рідний народ,
його Батьківщину і на цій основі — розвиток національних рис і якостей молодого
покоління.
Зміст
знань про рідну країну в попередніх програмових документах, як відомо,
ототожнювався із змістом суспільного життя. У програми розвитку
дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» окреслено завдання
ознайомлення дітей з явищами суспільного життя за напрямами, зміст яких
поглиблюється у кожній наступній віковій групі, у Базовому
компоненті дошкільної освіти в Україні цей зміст розглядається в контексті
формування уявлень про країни світу, а також через порівняння з іншими країнами
та пошук подібності та відмінності між ними.
До проблем виховання молодого покоління на засадах
патріотизму в різні часи зверталися такі класики педагогічної науки, як
Г.Сковорода, К.Ушинський, О.Огієнко, С.Русова, А.Макаренко, В.Сухомлинський,
Г.Ващенко та інші видатні вчені.
Особливо цінною для сучасної практики є
педагогічна спадщина талановитого українського педагога – гуманіста, педагога –
новатора і філософа В.Сухомлинського. Запропоновані ним форми і методи
освітнього впливу на дитячу особистість актуальні й тепер. Він вбачав пріоритет у формуванні нового покоління
свідомої молоді, вихованні справжніх патріотів, що по-справжньому люблять
Батьківщину, горді за свій народ та його історичне минуле, відповідальні за
його майбутнє.
Цю найважливішу закономірність виховання видатний
педагог визначав по-своєму: виховувати маленьку дитину так, щоб у неї були
цінності душі, які дісталися їй дорогою ціною. Саме в дошкільному віці, коли
дитина дуже чутлива до емоційних впливів і схильна до наслідування, створюються
сприятливі умови для того, щоб поступово розкрити їй зміст народної і світової
спадщини через мистецькі твори, етику людських взаємин, сформувати перший
практичний досвід прояву душі стосовно рідних та близьких людей, рідної
домівки, отчого краю з його природою, історією і традиціями, рідної мови, – всього, з чого для кожного починається
Батьківщина. «Батьківщина починається для
дитини з шматочка хліба і ниви пшениці, з лісової галявини і блакитного неба
над маленьким ставом, з пісень і казок матері над колискою»
Педагоги
нашого дошкільного закладу будують виховний процес з дітьми на гуманістичних та
патріотичних ідеях В.Сухомлинського, викладених у його літературних творах для
дітей на тему родинних стосунків, шанування свого народу, любові до рідної
домівки і краю з його людьми, природою, традиціями. Ми реалізуємо ідеї
видатного педагога про створення освітнього закладу як осередку культури, де
«…панують чотири культи: Батьківщини, людини, книги і рідного слова». Почуття
патріотизму в дошкільників, ми впевнені, формуються щоденно,
копіткою, послідовною, грамотно вибудовано освітньою роботою з
морально-етичного виховання у взаємодії з батьками, яку здійснюють професіонали
з високим рівнем моральних якостей, із «палаючим» у душі вогником любові до
рідної землі і тих, хто поруч.
Необхідно
прагнути сформувати новий рівень почуттів, що дасть змогу створити нову модель
поведінки. Усе в наших руках!
Я дитина
українська,
Вкраїнського
роду,
Українці –
то є назва
Славного
роду.
І як мені
України
Щиро не
любити?
Мене вчили
по-вкраїнські
Господа
молити.
За свій
рідний край та рід
Я Господа
молюю:
Зішли, Боже,
Україні
І щастя і
долю!
Ю. Шкрумеляк
Участь у конкурсі дитячого малюнку для створення офіційної новорічної
листівки МЗС України на тему Нового року та миру на
Донбасі, адже в контексті бойових дій на сході України дитячі малюнки,
подаровані українським бійцям, набули особливого символізму.
Андруховець Влад, старша група, вихователь - Тимощук В.Я.
Прит Сергій, середня група, вихователь - Ничипорчук О.В.
Богданець Ангеліна, молодша група, вихователь - Гордійчук Катерина Володимирівна