Громадянсько-патріотичне виховання


Одним з вагомих показників моральності особистості є патріотизм. Першочергове завдання патріотичного виховання дошкільників - зміцнити почуття любові й поваги кожної дитини до найближчих їй людей та сформувати не менш ціннісне ставлення до усталених у суспільстві морально-етичних норм, до Батьківщини, українського народу. Ідеями громадянського виховання, високого ставлення до Батьківщини і  до  родини як її невід’ємної складової пронизана творчість Василя Сухомлинського, яку доцільно використовувати в роботі з дітьми.

Формування громадянської компетентності дошкільників

Перш ніж дитина осмислить усю глибину тієї істини,
що вона громадянин своєї країни,
і це покладає на неї великі обов’язки,
вона має навчитися платити добром за добро,
творити своїми силами щастя і радість іншим людям.
                                                                                         Василь Сухомлинський

Педагоги нашого дошкільного закладу здійснюють важливу роботу з громадянського та патріотичного виховання дітей, що базується на їх ознайомленні з традиціями, звичаями, культурними особливостями народу. Формування патріотичних почуттів, світогляду дитини передбачає передусім пошук разом з дітьми моральних зразків правильної поведінки, кращих зразків сімейно-родинного виховання, культури спільного проживання у групі дитячого садка, у сім’ї, колі друзів, а відтак формування на цьому підгрунті власних цінностей і переживань. Адже  патріотичне ставлення до рідної мови, культури, Батьківщини можна сформувати лише на основі ціннісного ставлення до найближчого оточення, сім’ї та рідної домівки.

Діти старшого дошкільного віку вже здатні глибоко розуміти і сприймати навколишній світ, самостійно робити висновки й узагальнення, логічно мислити. Василь Сухомлинський радив розпочинати виховання громадянина з дитинства, адже це найважливіший період людського життя. Він  наголошував, що Батьківщина починається з любові до батьків, своєї родини.

Методичний аспект організації роботи з патріотичного виховання.
Основними завданнями педагогів у роботі з патріотичного виховання дітей дошкільного віку є:
  • Розширювати уявлення про місце кожної людини  в соціальному середовищі, необхідність дотримання морально-етичних норм суспільства;
  • Формування у дітей позитивний образ Батьківщини та рідної домівки;
  • Виховувати любов і повагу до членів своєї родини, бажання піклуватися про них;
  • Формувати ціннісне ставлення до культури українського народу, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій;
  • Виховувати почуття власної гідності як представника, українського народу:
  • Навчати дотримуватися культури поведінки у щоденній життєдіяльності.

У процесі роботи ми переконалися, що твори В. Сухомлинського – справжні скарби високої духовності та гуманізму, а їх використання в роботі з дошкільниками надзвичайно позитивно впливає на розвиток, особистісних якостей дітей, зокрема людяності, доброзичливості, шани до землі, на якій вони зростають, до батьків, які дали їм життя.








Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина яка формується.
                                                                                            В.О. Сухомлинський


ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ:
ВІД ФОРМИ ДО ЗМІСТУ

Давньоримський філософ Сенека стверджував, що батьківщину люблять не за те, що вона велика, а за те, що своя. Вона, як мати, одна – єдина і на все життя. А ще вона – земля батька, бо саме так із грецької перекладається слово «патріотизм». Тож любити Батьківщину, бути її справжнім патріотом – рівнозначно тому, що любити й шанувати батьків. Утім, який зміст ми нині вкладаємо у це поняття? Яких патріотів прагнемо виховати, і чи нас самих сповнює дух щирого патріотизму?

Знання національних традицій, народних і державних символів є вкрай необхідними у такій важливій справі, патріотичне виховання, утім, усе залежить від того, як  донести ці знання дітям, аби емоційно й чуттєво зачепити їхні трепетні душі, викликати в них відлуння «від серця до серця». А ще патріотичне виховання має здійснюватися на зрізі минулого й сучасного, з актуалізацією важливих смислів, проведенням історико-культурних паралелей. Позаяк поєднання традиційного та сучасного  дає змогу урізноманітнити зміст роботи з патріотичного виховання, зробити його багатогранічнишим, цікавішим і зрозумілішим дітям.

До основних завдань патріотичного виховання дошкільнят належать:
  • формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сім'ї, дитячого садка,  села, міста);
  • формування духовно-моральних взаємин;
  • формування любові до культурного спадку свого народу;
  • виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
  • почуття власної гідності як представників свого народу;
  • толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.
Патріотичне виховання дошкільнят має вирішувати ширше коло завдань, ніж ті, що зазначені. Це не лише виховання любові до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, але виховання шанобливого ставлення до людини – трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.

Методи виховання дошкільнят забезпечують оволодіння ними знаннями про рідний народ, його Батьківщину і на цій основі — розвиток національних рис і якостей молодого покоління.

Зміст знань про рідну країну в попередніх програмових документах, як відомо, ототожнювався із змістом суспільного життя. У  програми розвитку дитини дошкільного віку  «Українське дошкілля» окреслено завдання ознайомлення дітей з явищами суспільного життя за напрямами, зміст яких поглиблюється у кожній наступній віковій групі,  у  Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні цей зміст розглядається в контексті формування уявлень про країни світу, а також через порівняння з іншими країнами та пошук подібності та відмінності між ними.

До проблем виховання молодого покоління на засадах патріотизму в різні часи зверталися такі класики педагогічної науки, як Г.Сковорода, К.Ушинський, О.Огієнко, С.Русова, А.Макаренко, В.Сухомлинський,
Г.Ващенко та інші видатні вчені.

Особливо цінною для сучасної практики є педагогічна спадщина талановитого українського педагога – гуманіста, педагога – новатора і філософа В.Сухомлинського. Запропоновані ним форми і методи освітнього впливу на дитячу особистість актуальні й тепер. Він вбачав пріоритет у формуванні нового покоління свідомої молоді, вихованні справжніх патріотів, що по-справжньому люблять Батьківщину, горді за свій народ та його історичне минуле, відповідальні за його майбутнє.

Цю найважливішу закономірність виховання видатний педагог визначав по-своєму: виховувати маленьку дитину так, щоб у неї були цінності душі, які дісталися їй дорогою ціною. Саме в дошкільному віці, коли дитина дуже чутлива до емоційних впливів і схильна до наслідування, створюються сприятливі умови для того, щоб поступово розкрити їй зміст народної і світової спадщини через мистецькі твори, етику людських взаємин, сформувати перший практичний досвід прояву душі стосовно рідних та близьких людей, рідної домівки, отчого краю з його природою, історією і традиціями, рідної мови,  – всього, з чого для кожного починається Батьківщина. «Батьківщина починається для дитини з шматочка хліба і ниви пшениці, з лісової галявини і блакитного неба над маленьким ставом, з пісень і казок матері над колискою»

Педагоги нашого дошкільного закладу будують виховний процес з дітьми на гуманістичних та патріотичних ідеях В.Сухомлинського, викладених у його літературних творах для дітей на тему родинних стосунків, шанування свого народу, любові до рідної домівки і краю з його людьми, природою, традиціями. Ми реалізуємо ідеї видатного педагога про створення освітнього закладу як осередку культури, де «…панують чотири культи: Батьківщини, людини, книги і рідного слова». Почуття патріотизму в дошкільників,   ми  впевнені, формуються щоденно, копіткою, послідовною, грамотно  вибудовано освітньою роботою з морально-етичного виховання у взаємодії з батьками, яку здійснюють професіонали з високим рівнем моральних якостей, із «палаючим» у душі вогником любові до рідної землі і тих, хто поруч.

Необхідно прагнути сформувати новий рівень почуттів, що дасть змогу створити нову модель поведінки. Усе в наших руках!

Я дитина українська,
Вкраїнського роду,
Українці – то є назва
Славного роду.
І як мені України
Щиро не любити?
Мене вчили по-вкраїнські
Господа молити.
За свій рідний край та рід
Я Господа молюю:
Зішли, Боже, Україні
І щастя і долю!                        

    Ю. Шкрумеляк










Участь у конкурсі дитячого малюнку для створення офіційної новорічної листівки МЗС України на тему Нового року та миру на Донбасі, адже в контексті бойових дій на сході України дитячі малюнки, подаровані українським бійцям, набули особливого символізму.

Андруховець Влад, старша група, вихователь - Тимощук В.Я.

   Прит Сергій, середня група, вихователь - Ничипорчук О.В.


Богданець Ангеліна, молодша група, вихователь - Гордійчук Катерина Володимирівна