Розвивальне середовище

Організація розвивального простору як одною з найголовніших чинників з формування повноцінної життєво творчої особистості



У сучасній  дошкільній педагогіці величезного значення набувають процеси  гуманізації виховання й навчання, охорони та зміцнення фізичного і психічного здоров’я, їх повноцінного розвитку.  Розв’язання цих завдань неможливе без створення сучасного розвивального середовища.

Впровадження нової Програми потребує від педагогів творчості та ініціативності не лише у пошуку нових форм і методів роботи, підходів до організації навчально-виховного процесу, а й у створенні предметно-розвивального середовища.

Художньо-естетичний розвиток дитини – одне з головних завдань сучасної дошкільної освіти, оскільки є невід’ємною складовою формування самоцінної, творчої, активної особистості.

На пошук оптимальних шляхів реалізації цього завдання і спрямована діяльність нашого навчального закладу. Багаторічний досвід показує, що здатність дошкільнят сприймати красу навколишнього світу не тільки розумом, а й серцем успішно формується лише тоді, коли  дитина не є пасивним об’єктом естетично-дидактичного впливу, а коли сама  створює, фантазує, обирає форми художньої діяльності.

Одним із головних завдань  нашого дошкільного навчального  закладу є створення для дітей різнобічного розвивального середовища, яке дало б кожній дитині можливість проявити себе. Правильно організоване розвивальне середовище дає дитині змогу відчути психологічну захищеність, сприяє розвитку її особистісних якостей, здібностей, допомагає оволодіти різними способами діяльності. Таке середовище спрямоване на формування у дітей активного пізнавального ставлення до навколишнього світу предметів, людей , природи. Щоб середовище надихало  малюків на творчість, воно саме має бути організоване творчо. Оригінальність декору, несподіваність рішень, використання засобів образотворчості, декоративно –вжиткового мистецтва, ігрових елементів зацікавлюють дошкільнят, виховують у них естетичний смак.

Важливою умовою особистісно орієнтованої  освітньої моделі є  створення сприятливого художньо – естетичного середовища. При цьому воно є не лише обов’язковою умовою творчого саморозвитку особистості дитини, але й показником професійної творчості педагогів.

Діти   швидко ростуть, набувають нових знань, умінь, досвіду. Тому те середовище, яке сьогодні активно стимулює їхній розвиток, завтра стане пасивним, а післязавтра гальмуватиме його. З огляду на це у нашому дошкільному закладі розвивальне середовище має характер відкритої, незамкненої системи, здатної до змін. Тобто середовище не лише розвиває, але й розвивається саме. Практика свідчить , що  повністю замінити в групі, скажімо, предметне середовище складно та й не потрібно. Але за будь-яких обставин предметний  світ, який оточує дитину, необхідно поновлювати і поповнювати, збагачуючи його розвивальний потенціал. Лише за таких  умов середовище сприяє формуванню пізнавальної, мовленнєвої, рухової та творчої активності.

Саме тому розбудовою розвивального середовища ми активно займаємося протягом усього навчального року. Щоб раціонально спланувати цю роботу, ми вивчаємо та аналізуємо стан розвивального середовища в дошкільному закладі в цілому та у кожній віковій групі зокрема.  У групі раннього віку облаштовано різноманітні осередки, де кожна дитина має змогу здобувати власний практичний досвід у грі, спілкуванні, пошуково-дослідницькій, образотворчій, музичній, театралізованій діяльностях.  Предмети та посібники розміщенні в осередках таким чином, щоб малюк міг  вільно користуватися всім, що йому цікаве , пізнавати і досліджувати світ.

З метою сенсорного розвитку малюків обладнано осередок з різноманітними дошками, килимками, доріжками, ширмами, іграшками, столиками.

Однією з вимог програми є  надання кожній дитині можливості пізнавати навколишню дійсність у безпосередній діяльності. Для забезпечення цієї вимоги у групі створено спеціальні осередки пошуково-дослідницької діяльності, де малюки  мають змогу досліджувати світ не лише візуально, а й на дотик, запах і навіть смак. Наприклад, для ознайомлення малят з властивостями води, сухого та вологого піску, іграшками, що плавають, а також вироблення вміння користуватися сачком та вудочкою для виловлювання іграшок з води, розвитку уваги, спритності, мислення створено столик для ігор і дослідів з піском та водою.

Осередок художньо – естетичного розвитку розвиває в дитині впевненість у собі і в своїх силах, відкриває їй гармонію барв, форм, звуків, композиції.
В кожній групі є ігрові осередки «Кухня»,  «Лікарня» , «Магазин». Також створені елементи розвивального середовища «Веселка настрою, «Ми на тебе чекаємо», «Наші досягнення», «Квіточка настрою». Окрім  цих осередків діє і відповідна «Світлиця», яка дозволяє інтегрувати різні види дитячої  художньої творчості.

Спільними зусиллями всього  колективу ми намагаємося забезпечити позитивну динаміку змін у розвивальному середовищі, постійно наповнюючи його такими матеріалами, які дають дитині змогу перебувати в позиції активного діяча.

Успішному забезпеченню художньо – естетичного виховання дошкільників сприяють зокрема взаємодія дошкільного закладу з соціокультурними та навчальними закладами села, району, області, залучення батьків до художньо-естетичного виховання та розвитку дітей в умовах  сім’ї та дошкільного закладу.
        
Наш педагогічний колектив налаштований і надалі працювати в обраному напрямі, вдосконалюючи розвивальне середовище, методичне забезпечення та  психологічний супровід освітнього процесу.


Міні музеї в ДНЗ