Корекція рухових порушень постави у дітей                 

Цілісний розвиток дитини як особистості передбачає турботу про здоров’я дошкільника – стан його фізичного, духовного і соціального благополуччя, психічний комфорт, позитивне самопочуття, спокій, рівновагу, задоволення. Це - головна мета  модернізації дошкільної освіти на сучасному етапі розвитку держави.
   
Турбота про фізичне здоров’я дітей дошкільного віку завжди була і залишається одним з пріоритетних напрямків роботи нашого дошкільного закладу.
             
Впроваджується в практику роботи  чітка система  традиційних та нетрадиційних оздоровчих заходів: загартування повітрям та  водою з використанням дихальної гімнастики, точкового масажу, коригуючих вправ, Су-Джок терапія, лікувальний масаж.

М.Єфименко  визначає формування правильної постави та профілактику плоскостопості  одним з основних завдань фізичного виховання дошкільнят, наголошує на тому, що правильна постава важлива не тільки з естетичного погляду, а ще й тому, що створює сприятливі умови для роботи серцево-судинної системи, дихальної й травної систем, благотворно впливає на самопочуття дитини.

В.Євмінов   підкреслює, що якщо поставу вже порушено слід негайно зайнятися її корегуванням, вважає, що виправлення різних порушень постави і корекція сколіозів – процес довготривалий і розв’язати цю проблему можна лише за допомогою цільових фізичних вправ, спрямованих на формування сильних м’язів, які триматимуть спину дитини у правильному положенні. І чим раніше дитина почне виконувати ці вправи, тим ефективнішими вони будуть
      
Перелічене вище дає змогу зробити висновки про те, що всі дослідники підкреслюють необхідність комплексної дії при виправленні порушень постави. Це фізичні вправи, лікувальний масаж, використання тренажерів та інше.
    
Правильна постава найсприятливіша для функціонування  як рухового апарату, так і всього організму. Вона свідчить про хороший фізичний розвиток дитини і характеризується помірними природними вигинами хребта, симетричними лопатками, розведеними назад плечима, прямими ногами і правильним склепінням стоп.    Формування правильної постави починається з раннього віку і триває все життя. Особливої уваги потребують діти раннього  та дошкільного віку – кістки у них ще м’які, окостеніння скелету не закінчене і м’язово-зв’язковий апарат також зміцнюється поступово.
     
постави зумовлюються різними причинами:
порушення кісткової та м’язової систем, зв’язок, суглобів;
деформація різних відділів скелета;
недостатній або нерівномірний розвиток мускулатури, зниження м’язового тонусу;
недоліки в організації побуту, виховання та навчання.
    
Порушення постави негативно позначається на роботі серця, легень, шлунково-кишкового тракту. Підвищується стомлюваність, дитина стає млявою, уникає рухливих ігор тощо.  Існує три фактори, які визначають вид порушень постави:   стан хребта, кут нахилу таза, стан м’язової системи.  Розрізняють наступні варіанти порушення постави
     
Плоска спина – характеризується зменшенням фізіологічних вигинів хребта   особливо в поперековій частині), недостатнім кутом нахилу таза, розтягнутими м’язами спини і грудей.
     
Кругла спина – характеризується збільшенням грудного кіфозу, зменшенням шийного і поперекового вигинів (фізіологічних лордозів) та недостатнім кутом нахилу таза. Усі м’язи згиначі тулуба переважають над розгиначами.
  
Сутула спина характеризується збільшеним грудним кіфозом при фізіологічних лордозах. Необхідно відрізняти справжню сутулість від несправжньої. Остання характеризується значним розвитком мускулатури спини, а не викривленням хребта, або слабкістю м’язів спини.

Кругло-вгнута спина характеризується збільшенням фізіологічних вигинів хребта та надмірним кутом нахилу таза, недостатнім розвитком м’язів спини, живота та передньої поверхні стегон.
   
Плоско-вгнута (лордотична) спина. Це різновид плоскої спини. Він характеризується зменшеним грудним кіфозом та збільшеним поперековим лордозом.
  
Асиметрична (сколіотична) постава характеризується асиметрією між правою і лівою частинами тулуба. Вона проявляється у асиметричному розташуванні плечового поясу, лопаток, трикутників талії тощо.

Перелічені порушення постави не є захворюваннями, а функціональними розладами опорно-рухового апарату. Однак, вони змінюють стійкість хребта до деформуючих впливів, ослаблюють виснажені групи м’язів, порушують взаєморозташування внутрішніх органів і несприятливо діють на їх функцію, що робить хребет та організм в цілому схильними до різних захворювань.
                     
Ми переконані в тому, що з перших днів приходу у дитячий садок дітей потрібно привчати до правильної постави.   Постава, головним чином, визначається збоку. При цьому звертають увагу на положення голови, плечового пояса, конфігурацію грудної клітини, живота, спини, положення ніг, їхню форму, особливо на асиметричну деформацію та плоскостопість.
     
Лікувально-корекційна  гімнастика – кращий засіб для виправлення порушень постави. Спеціальні вправи сприяють випрямленню хребта і збільшенню його рухливості, розширенню грудної клітини, зміцненню м’язів плечового пояса і тулуба. Такі вправи включаються у ранкову гімнастику і в заняття корекційно-лікувальної фізкультури, поєднуються із загальнорозвиваючими вправами. Крім того, в перервах між заняттями з математики, малювання, ліплення діти виконують по 2-3 вправи 2 рази на день. Ці вправи необхідно поєднувати із загальнооздоровчими заходами – загартуванням, перебуванням на свіжому повітрі.