«Діти
не майбутні особи; вони вже особи. Діти – істоти, в душах яких відкриваємо зародок всіх
думок і відчуттів, які хвилюють нас, і підростанням цих зародків
треба керувати з ніжністю».
(Януш
Корчак)
Проблема
прав дітей — одна з найактуальніших проблем нашого суспільства, але рівень
правової культури та знань дітей про свої права й обов'язки доволі низький.
Важливість розв'язання проблеми прав дітей
зумовлена тим, що реалізація прав дитини є чи не найосновнішою умовою фізичного
та психічного благополуччя дитини, її розвитку.
Висування теми прав дитини на передній план політичного, педагогічного й соціального життя зумовлено кількома причинами:
- по-перше — рух українського суспільства до відкритого європейського суспільства;
- по-друге — сучасне становище дітей в Україні за статистичними даними. Дитинство в нашій країні у кризовому стані усвідомлюється як проблема, що потребує якнайшвидшого розв'язання;
- по-третє — зміна у суспільстві ставлення до дітей, культури дитинства, до внутрішнього світу дитини, її інтересів, запитів, побажань.
Правове
виховання, порівняно з іншими напрямами виховання, має свою специфіку. Воно
визначається передусім соціально-правовим статусом дитини в нашому
суспільстві. Діти перебувають у матеріальній залежності від батьків чи опікунів,
їхні самостійність і активність у діяльності корегуються дорослими, у них
недостатній обсяг правових знань і досвід правових відносин, вони мають
засвоювати правові знання, які регулюють їх життя, і ті правові норми, якими
їм доведеться керуватися у своєму майбутньому житті.
Успіх
правового виховання значною мірою залежить від того, наскільки виховна робота
активізує внутрішні можливості самої дитини. Основною метою діяльності
педагогічного колективу слід вважати досягнення такого рівня розвитку правової
свідомості особистості, коли контроль з боку педагога за її поведінкою
замінюється самоконтролем, а вдосконалення морально-правової сфери свідомості
стає функцією самої особистості.
Завдання,
які стоять перед педагогами по правовому вихованню дітей:
- Виховувати в кожній дитині відчуття самоповаги, значущості, упевненості в собі.
- Виховувати у дітей кращі людські якості: чесність, добро, ощадливість.
- Формувати різницю між добром і злом.
- Формувати уяву про сім'ю, родичів, предків. Берегти честь сім'ї, її традиції. Виховувати любов до рідного краю.
- Розширювати знання і прививати повагу до праці дорослих, дбайливо відноситися до результатів праці.
- Виробляти у дітей навики ефективного спілкування із старшими, однолітками.
Народна
мудрість стверджує: «Не навчайте дитину так, як навчали вас, бо вона народилася
в інший час». Сьогодні навчання і виховання — це доброзичлива, творча взаємодія
вихователя і дитини. Це діалог двох рівних партнерів з відсутністю страху, з
розкутістю, радістю спілкування. Діалог між дітьми і педагогами — домінуюча
форма спілкування (дорослий не озброює, не передає, не повчає, а організовує,
стимулює, співпрацює з дитиною).
Спокійні
звертання, слова-заохочення позитивно впливають на будь-яку діяльність кожної
дитини. Такий підхід до роботи з дошкільнятами — один із кроків до реальної
гуманізації і демократизації національної освіти сьогодні. Педагог має
визнавати рівність у спілкуванні, визнавати і поважати права дитини на свої
думки і погляди, відмовлятися від домінування та насильства, вміти поставити
себе на її місце, співпрацювати з нею на засадах партнерства. Це викликає у
вихованця позитивне ставлення до вихователя, відкритість до сприйняття людських
цінностей — щирості, доброти, справедливості, милосердя.
Окремо
розглядається стаття про освіту, де зазначено, що освіта дитини має бути
спрямована:
- на розвиток особистості, розумових, фізичних та творчих здібностей у їх як найповнішому обсязі;
- на виховання поваги до прав людини та основних свобод, а також до принципів, проголошених у Статуті ООН;
- до національних цінностей країни, в якій живе дитина;
- на підготовку до свідомого життя у вільному суспільстві чоловіків і жінок в умовах дружби між усіма народами, етнічними та релігійними групами, а також особами з-поміж корінного населення;
- на виховання поваги до природного довкілля. Сьогодні педагог — основна особа, яка проводить просвітницьку, діагностичну та корекційну роботу з дітьми. Його думка для дітей часто є більш авторитетною, ніж думка батьків.
У
роботі з правового виховання дошкільників варто зважати на
морально-психологічні особливості дітей. У дошкільному віці діти дуже
вразливі, емоційні. У зв'язку з цим виховна робота з ними базується на
використанні моральних установок, переваг чуттєвого сприймання дитиною
життєвих стосунків. На прикладах конкретних ситуацій важливо дохідливо
пояснювати дітям категорії добра, зла, жорстокості, справедливості, заздрощів.
Водночас
у доступній формі потрібно давати дітям елементарні уявлення про правила праці
й поведінки в дитячому садку, вдома, на вулиці, пояснювати роль людей, які
охороняють порядок у місті, селі, прищеплювати повагу до цих людей. Діти тоді
прагнуть дотримуватися цих правил, у них формується уявлення про свою
відповідальність.
Пам’ятка
батькам
Всі
люди на Землі мають рівні права та свободу! Це
закріплено Декларацією Прав
Людини, що прийнята Генеральною Асамблеєю 00Н у 1948
році. Ваша дитина, як і будь-яка інша людина, має рівні людські права. Права дитини
закріплені Конвенцією Про Права
Дитини, що проголошена Генеральною
Асамблеєю ООН у 1989 році.
Кожна
дитина має право:
- на рівень життя, необхідний для фізичного, розумового, духовного, морального та соціального розвитку;
- на захист здоров'я та медично-санітарне обслуговування;
- на захист від поганого поводження, від відсутності турботи з боку батьків, або опікунів;
- на захист від жорстоких, нелюдських або принижуючих гідність людини видів поводження чи покарання;
- на захист від сексуальних домагань;
- на проживання з батьками та на підтримку контакту з батьками у разі їх розлучення;
- на вільне висловлювання поглядів з усіх питань, що стосуються життя;
- на свободу думки, совісті, віросповідання;
- на особисте життя, на недоторканість житла, таємницю кореспонденції.
Права
дитини порушуються:
- коли не забезпечена безпека її життя і здоров'я;
- коли її потреби ігноруються;
- коли по відношенню до дитини є випадки насилля або приниження;
- коли порушується недоторканість дитини;
- коли дитину ізолюють;
- коли дитину залякують;
- коли вона не має права голосу при прийнятті важливого для неї рішення;
- коли вона не може вільно висловлювати свої думки і почуття;
- коли її використовують і нею маніпулюють;
- коли
її особисті речі не є недоторканими.
Дитина
буде поважати права інших людей, якщо її права будуть поважатися, якщо вона
сама буде складати правила поведінки і нести за них відповідальність. Не бійтеся допомогти і захистити свою дитину!
- Не можна байдикувати, коли всі працюють;
- Не можна сміятися над старістю;
- Не можна вступати в суперечку з дорослими;
- Не можна виявляти невдоволення через те, що в тебе немає якоїсь речі;
- Не можна допускати, щоб мати давала тобі те, що вона не може дати тобі;
- Не можна робити те, що засуджують старші;
- Не можна залишати літню людину самотньою, якщо в неї немає нікого, крім тебе;
- Не можна збиратися в дорогу, не спитавши дозволу дорослих;
- Не можна сидіти обідати, не запросивши старшого;
- Не можна чекати, доки з тобою привітається старший, ти повинен привітатися першим.
Виховання людяності у дошкільників
Теоретичні основи громадянського виховання
Посібник "Виховання маленького громадянина"
Теоретичні основи громадянського виховання
Посібник "Виховання маленького громадянина"
"Не треба ображати друзів"
Заняття "Як я можу допомогти іншим"
Буклет "Моральне виховання"
Поради батькам