Консультація на тему: "Збережемо довкілля"


Краса природи відіграє велику роль у вихованні духовного благородства. Вона виховує у душі дитини здатність співчувати, сприймати тонкощі, відтінки речей, явищ, порухи серця.

Природа є джерелом добра, її краса впливає на духовний світ людини тільки тоді, коли юне серце облагороджується вищою людською красою – добром, правдою, людяністю, співчутливістю, непримиренністю до зла.

Любов до природи слід виховувати з раннього дитинства. Дітей, що не вміють ще ходити, - треба частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева, квіти, різних тварин. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттями радості, і покладе основи любові до рідної природи.

Виховуючи у малят любов до природи, рідної землі, навчають їх оберігати і примножувати навколишню красу, ми формуємо зачатки екологічної і моральної свідомості, духовності, гуманізму. Виховані в любові юні громадяни України, які житимуть у третьому тисячолітті, мають бути позбавлені жорстокості, користолюбства, усвідомлювати, що святий обов’язок кожного – не завдати шкоди живому світові.

Питання екологічного виховання та освіти населення, а особливо наймолодших, - одне з найважливіших.

Зараз ми багато говоримо про проблеми екології, забрудненість природного середовища, загрозу живому довкіллю. На жаль, ця загроза створена саме нами – людьми. Якими виростуть наші діти? Чи зуміють вони спинити руйнацію природи планета Земля? Що зараз ми – дорослі, педагоги, батьки – можемо зробити для того, щоб нинішні малюки виросли дбайливими та екологічно грамотними і свідомими людьми? Здавалося б, так просто навчити свою дитину бути дбайливою до живого світу рослин, тварин, до лісу та річки, до крихітної тендітної травинки, що мужньо пробивається крізь товщу асфальту і до велетня-дуба, що височить край старого гаю; навчити її змалку бути вдячною своїй рідній землі та її чудесам: сонцю, яке щедро дарує нам своє тепло, блакитному небу, у неозору височінь якого дивимося ми із завмиранням серця, квітам, які роблять наше життя яскравим та святом. Як же зробити це? Усім відомо, що саме спілкування з природою, навіть просто її сприйняття, дає нам радість. Чому? Мабуть, тому, що природа - це невичерпне джерело краси, яке не може залишити байдужою кожну людину.

Сьогодні екологічне виховання дітей має посісти чільне місце в усій виховній системі, як у дитячому закладі, так і, насамперед, в родинах дітей. Формування екологічно – доцільної поведінки малят – один із найважливіших напрямків педагогічної роботи, могутній фактор особистісного зростання дитини. У зв'язку із цим вкрай важливо не тільки знайомити малят з природним довкіллям, але й спонукати вихованців до спостережливості, розвивати в дитячих душах здатність помічати прекрасне в звичайному – у пробудженні лісу на світанку, сонячних переливах маленької краплинки роси, співі вранішньої пташини, непомітній квіточці і крихітній комашці. Адже якщо уважно придивлятися до навколишнього світу і прислухатися до нього, кожний день, кожна хвилина неодмінно принесе вам яскраві, незабутні враження. Важко передати словами, що почуває кожен з нас, коли заходить в повний звуків і барв весняний чи осінній ліс або милується недосяжною морською даллю. Звичайнісінькі явища природи - бурхливі водоспади й далекі зоряниці в степу, величні ріки й снігові шпилі гір - усе це справляє величезне враження, викликає глибокі почуття. Красу довкілля ми починаємо відчувати ще в ранньому дитинстві. Вона приходить до нас з материнською піснею, барвистою картинкою в книжці, цікавою та повчальною казкою. Важливо, щоб ця краса не пройшла повз вашого малюка, а торкнула його душу, серце, розум. Допоможіть дитині розкрити таємниці природи, примножити її багатства, навчіть оберігати її скарби. Інакше ми ризикуємо виростити покоління «байдужостей», в якого немає повноцінного майбутнього. Адже коли нищиться природа, також калічаться, стають черствими та безжальними дитячі душі. Як тут не пригадати крилату фразу класика: «Від бездушності до жорстокості – лише один крок». Попередити черствіння дитячих сердець, навчити їх бачити красу природи і дбати про її збереження – ось на що варто та необхідно звернути увагу у вихованні вашого сина чи доньки. Пам'ятайте: від їх вчинків, знань, рівня екологічної культури залежатиме все майбутнє нашої планети


Методи і прийоми виховання в дітей любові до природи
Аби виховати в дітях дошкільного віку позитивне, дбайливе ставлення до природи, потрібно насамперед пробудити в них емоційний відгук на природні явища. Із розмаїття форм, методів і прийомів, що сприяють вихованню любові дошкільників до природи, ми охоче використовуємо традиційні  - спостереження, цільові прогулянки, пошуково-дослідницьку діяльність, слухання та обговорення художньої літератури про природу, працю в куточку природи, виготовлення різноманітних виробів із природних матеріалів. Окрім того,  використовуються нетрадиційні форми роботи, як-от:

  • уроки доброти;
  • вечори роздумів, що передбачають розв'язання проблемних ситуацій;
  • калейдоскоп цікавинок;
  • цікаві діалоги;
  • природничі асоціації;
  • хвилинки милування.

Під час такої роботи діти вчаться спілкуватися з природою: лагідно і доброзичливо звертатися до рослин, тварин, комах; ніжно доторкатися до них; не галасувати, аби не налякати; проявляти співпереживання, бажання допомогти за потреби.

Залучення батьків до формування в дошкільників природничих знань
Аби навчити дитину дошкільного віку любити й оберігати природу, необхідна тісна співпраця між педагогами й батьками, адже діти завжди беруть приклад із дорослих, насамперед - зі своїх батьків. Гідним прикладом для дитини є батьки, які:

  • усвідомлено позитивно ставляться до всього, що існує в природі;
  • уміють пояснити дитині, чому важливо оберігати природу і як це робити;
  • піклуються про природні об'єкти.

Батьки з допомогою педагогів мають разом із дитиною стати справжніми друзями природі, подавати дітям позитивний, цілеспрямований і дієвий приклад природодоцільної поведінки, допомогти дитині побачити красу природи — навчити її спілкуватися з рослинами, тваринами, комахами, милуватися гарними краєвидами, насолоджуватися тишею в лісі.

Цікавими для батьків є такі  форми роботи, зокрема:

  • спільні акції - «Наш квітник грайливий», «Допоможемо пташкам узимку», «У куточку природи - нові мешканці» тощо;
  • конкурси творчих виробів із природних матеріалів;
  • конкурс малюнка «Малюю разом з мамою»;
  • домашні завдання на кшталт «Складіть казку або оповідку на природничу тематику»;
  • інформування «Батьківське віконечко», де доцільно помістити  пам'ятки для батьків,  підготувати цікаву й корисну інформацію на природничу тематику, поради;
  • обмін досвідом між батьками щодо поповнення та закріплення в домашніх умовах знань, умінь і навичок дітей;
  • анкетування батьків «Природа і ми».

Дошкільники  мають навчитися дивитися на світ природи добрими очима. Коли дитина із самого дитинства усвідомить важливість природи в житті кожної людини, зрозуміє це розумом і серцем, - вона стане справжньою Людиною.