«Формування навичок економічного мислення та економічних уявлень у дітей дошкільного віку»


Хід педагогічного тренінгу:
Сонечко встало
Іде новий день
Шановні колеги
Усім «Добрий день»
Вихователь: Рада вітати Вас, на засіданні нашого педагогічного тренінгу.
Тема тренінгу: «Формування навичок економічного мислення та економічних уявлень у дітей дошкільного віку».

Мета: поглиблювати знання педагогів з використання сучасних методів навчання для успішного розв’язання завдань економічного виховання дітей; розвивати вміння працювати в малих групах; творчо мислити, діяти в нестандартних ситуаціях; виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів, взаємоповагу.

Матеріал: Мікрофон, смайлики (зеленого і червоного кольорів), зображення грошових копюр, аудіо запис «Шум моря», мнемотаблиці «Грошові місця», «Що можна придбати за гроші», «Як економити електроенергію», прислів’я, приказки.

Сучасна соціально – економічна програма розвитку України направлена на поліпшення життя людей і пов’язана з формуванням нової економічної моделі. Тому це питання є важливим для працівників освіти. Головним завданням є прищепити підростаючому поколінню навички діяльності в реальному житті, навчити його мислити і діяти за законами економіки.

Тобто будемо говорити про економіку. У мене слово «економіка» асоціюється з грошима. Візьміть будь ласка на столах чисті аркуши паперу і напишіть слово «економіка» вертикально. І спробуйте на кожну літеру підібрати слова, які у Вас асоціюються зі словом «економіка». Це може бути і не одне слово…
Варіанти відповідей:
Е – економія,енергоресурси, експорт, енергія, електроенергія.
К – конкурент, контракт, клієнт,код, комерсант, копилка, кошти, купон, капітал, каса.
О – ощадливість, оббіг, ордер, офшор.
Н – номінал, нарахування, недостача.
О – облік, облігація, опт, оренда.
М – меценацтво, магнат, міліонер, мільярдер, монета.
І – інтелект, інвестиція, імідж, імпорт, інвестор, індекс,інфляція, іпотека.
К – компанія, корупція, копійка, копюра, кредит, касир, квитанція, контрабанда.
А – альтернатива, актив, аукціон, аванс, акциз.

Висновок:
Отже, економіка або економічні науки – це комплекс суспільних наукових дисциплін про господарство, а саме – про організацію та управління матеріальним виробництвом, ефективне використання ресурсів, розподіл, обмін, збут і споживання товарів та послуг.



Вправа «Вільний мікрофон»
Вихователь: Чи потрібно вивчати економіку в дитячому садку? (передаю мікрофон)

Висновок: Знання та вміння, набуті в дитинстві – це коріння. Чим воно міцніше, тим впевненіше почувається людина в житті. Елементарні економічні знання не формуються на порожньому місці, визначальним тут є конкретні умови, в яких росте і виховується дитина: сімейне середовище, ставлення до оточення, її духовний світ мають великий вплив на формування особистості майбутнього громадянина.

У дитячому садку дитина навчається гуманному ставленню до природи, поваги до людей праці, доброзичливості, взаємодопомоги.
Дошкільний вік – це період формування моральних якостей, однією з яких є ощадливість.

Вихователь: Які початкові економічні уявлення доступні розумінню дітей дошкільного віку? Проведемо з вами ігрову вправу «Так чи ні».  Я пропоную послухати варіанти відповідей, якщо ви погоджуєтесь із варіантом відповіді, то піднімаєте зелений смайлик, якщо ні червоний.

Чи даємо ми дітям:
  • Уявлення про те, що всі речі та предмети, які оточують нас – це результат праці людей;
  • Уявлення про меценацтво та благодійність;
  • Поняття бережливість, економність;
  • Уявлення про бізнес, як діяльність, що спрямована на отримання прибутку;
  • Розуміння різних форм власності;
  • Уявлення про торговельні осередки;
  • Уявлення про товар (це коли речі та предмети купуються або продаються);
  • Податки та їх призначення в державі;
  • Етика економічних стосунків;
  • Уявлення про різні професії людей, які слугують створенню матеріальних та духовних благ для людей;
  • Люди нових професій підприємницької діяльності;
  • Гроші та їх використання;
  • Банк, як фінансова установа його функції;
  • Знання про суспільний характер праці, розуміння того, за свою працю люди отримають заробітну плату;
  • Призначення реклами, різні види реклам
Отже, ми з Вами закріпили, які економічні поняття ми подаємо дітям.
Економічний словник різноманітний, кожне слово має своє значення. Зараз проведемо вправу…

Ігрова вправа «Що слово значить»

Мета: Забезпечити розуміння педагогами тлумачення ключових слів економічної термінології (пропонує розглянути листочки  зі словами – економічним терміном і пояснити його значення)
Ключові слова:
Економіка – наука проведення господарства.
Бізнес – діяльність, що спрямована на отримання прибутку;
Бізнесмен – людина, яка має свою справу.
Гривня – грошова одиниця України.
Товар – речі, предмети, які купуються, або продаються
Банк – установа, де знаходяться, зберігаються та видаються гроші.
Валюта – грошова одиниця інших держав.
Ярмарок – це місце, де можна купити і продати товар.
Реклама – повідомлення та відомості про товар, його якість, можливість придбання, запорука успішного бізнесу.
Експорт – вивезення товарів.
Імпорт – ввезення товарів.
Копилка – місце для накопичення грошей.
Аукціон – місце, де проходять торги.


Вправа «Морські зірки»
Вмикається аудіо запис шуму моря. (Учасники зручно влаштовуються на своїх місцях, заплющують очі, розслабляються і уявляють усе, про що прочитає вихователь).

На морі лютувала страшна буря. Пориви холодного вітру, здавалося, пронизували воду. Вона підносилася велетенськими хвилями, що падали на берег, немов удари ковальського молота. І кожна хвиля на десятки метрів викидала на берег морських зірок.

Та ось буря стихла, море заспокоїлося. Однак берег суцільно вкрило болото, в якому звивалися тисячі морських зірок. Їх було стільки, що берег здавався рожевим. Це привернуло увагу багатьох людей. Приїхали навіть знімальні групи, аби відзняти незвичну картину.

Морські зірки вже майже не рухалися, вони вмирали. Серед юрби, тримаючись за батькову руку, стояв хлопчик. Сумними очима він вдивлявся в маленьких зірочок. Усі так само дивилися на них, але нічого не робили. Хлопчик відпустив батькову руку, скинув черевички й шкарпетки та кинувся на берег. Він підібрав маленькими рученятами три зірки, побіг до води та випустив їх. Відтак швидко повернувся назад і так само рятував інших морських зірок.

До хлопчика підійшов якийсь чоловік і запитав:
Що ти робиш, дитино?
Повертаю до води морських зірочок, бо на березі вони всі загинуть, – відповів хлопчик.
Але тут тисячі морських зірок! Ти не зможеш врятувати всіх. Їх занадто багато, – промовив чоловік. – Їх стільки само на тисячах інших пляжів на узбережжі. Ти не зможеш нічого змінити.
Хлопчик підняв іще одну зірку, й, кидаючи її до води, промовив:
Але я вже змінив щось для цієї зірочки!

Чоловік трохи помовчав, відтак роззувся, зняв шкарпетки та взявся допомагати хлопчику. Він так само збирав зірочок і відносив їх до моря. Згодом до них приєдналися ще дві дівчинки. Тепер уже четверо людей рятувало морських зірочок. За кілька хвилин їх стало п’ятдесят. Пізніше сто, двісті, тисяча людей допомагали морським зіркам. Зрештою вдалося врятувати їх усіх.
Вихователь: Який висновок, Ви, можете зробити прослухавши причту (відповіді учасників)

Висновок: Щоб щось змінити, потрібно діяти, а не лише говорити. Діяти потрібно починати із себе…

Вихователь: Існує багато форм роботи з дітьми з економічного виховання,а саме: заняття, дидактичні ігри, економічні казки, математичні ситуації, загадки – складки… Хочу додати  у Вашу скарбничку ще одну: використання мнемотаблиць . Ось одна з них «Грошові місця», «Що можна купити за гроші», «Збережемо енергію».

Планування занять з економіки з дітьми старшого дошкільного віку здійснюється за такими темами: Потреби. Ресурси. Сім’я. Праця. Вибір. Товари та послуги. Гроші. Бізнес і реклама.
Пропоную Вам зробити рекламу про наш дитячий садок (вихователі демонструють рекламу садочку).
Чий такий красивий дім
Тепло й затишно тут всім
Сміх дитячий всюди ллється
Садочок це – «Золотий ключик» зветься
Наш садочок – просто клас!
Ласкаво просимо до нас!
Вправа «Закінчи приказку»
Кожну крихту – у ….(долоньку)
Копійка гривню…(береже)
Здоровим буду – грошей…(добуду)
Достаток починається з…(ощадливості)
Весна ледачого…(не любить)
Сьогодні густо, а завтра…(пусто)
Заліз у багатство – забув і…(братство)
Умій узяти, умій і …(віддати)
Ощадливість краща від…(багатства)
 Усього в світі не …(скупиш)
 У доброго хазяїна й соломинка не… (пропаде)
 Втраченого часу і конем… (не доженеш)

Висновок
Дякую, за участь у тренінгу. Бажаю успіху у вихованні активного громадянина суспільства.