Тренінг з економічного виховання для педагогів ЗДО

Торговельний центр «Афлатунчика»

 


Мета:
 Поглибити знання педагогів щодо використання сучасних методів навчання. Здобути уміння і навички для успішного розв’язання завдань економічного виховання , стимулювати творчі пропозиції педагогів. Формувати уявлення про товари й товарно- грошові відносини. Давати поняття, що таке товар, мета його існування, можливість його придбання. Вчити класифікувати товари. Формувати етичне поводження в торговельних центрах, виконувати роль покупця. Закріплювати знання про економію, першочергові потреби людини, вміння відрізняти необхідне від бажаного, виховувати економічну свідомість, ощадливість. Ознайомлювати  із доступними термінами з економіки; розви­вати інтерес до соціально-фінансових знань. Давати змогу зрозуміти, що за гроші купують товари.  Закріпити знання  про рекламу; розвивати  естетичні почуття й худож­ній смак; учити встановлювати взаємозв’язок між рекламою та успіхом у торговельних сто­сунках «продавець — покупець». Виховувати ощадливість. Уміння співвідносити свої бажання з можливостями.


Вихователь
: Доброго дня, шановні колеги! Тема сьогоднішнього  семінару : «Формування економічної компетентності як  підгрунтя соціалізації дошкільника».              

Сучасна соціально-економічна програма розвитку України направлена на поліпшення життя людей і пов’язана з формуванням нової економічної моделі. Тому це питання є важливим для працівників освіти.

 

Головним завданням є прищепити підростаючому поколінню навички діяльності в реальному житті, навчити його мислити і діяти за законами економіки.

Сьогодні покажемо вам, як ми зі своїми дітками начаємося економічної грамотності з Афлатунчиком. Всім цікаво хто ж це такий?. Це космічна зірочка, яка прилетіла із космічного простору, вона дуже цікавилася життям людей на землі і мріяла потрапити до наших діток та граючись навчати їх економічному мисленню. І наш герой запрошує нас у торговельний центр «Афлатунчика».

Що ж таке торгівельний центр? Ми всі знаємо що, – це велика крамниця, яка включає в себе продовольчий відділ, (де продаються продукти харчування), і промисловий відділ, (у ньому продаються предмети, речі необхідні для життя). Ми  знаємо, для того щоб придбати будь-який товар нам потрібні кошти.

(Сьогодні ми будемо користуватися коштами Афлатунчика. Це ось, які монети. В результаті ми подивимся хто більше їх заробив.)

Правилом нашого тренінгу будуть слугувати, ось ці Афлатунчики, які знаходяться на ваших столах. Це означає ,що коли ви будете готові відповідати, піднімаєте Афлатунчика.

1.Ігрова вправа «Що слово значить?»

Вихователь.  Пропоную розглянути листочки зі словом – економічним терміном і пояснити його значення.

Мета: забезпечити розуміння педагогами тлумачення ключових слів  економічної термінології.                              

Ключові слова:

економіка – наука про ведення господарства;

бізнес – діяльність, що спрямована на отримання прибутку;

бізнесмен – людина, яка має свою  справу;

гривня –    грошова одиниця України;

товар –  речі, предмети, які купуються або продаються;

банк –установа, де находяться, зберігаються та видаються гроші;

валюта –   грошова одиниця інших держав;

ярмарок -     це місто, де можна купити і продати товар, відрізняється від ринку тим, що тут ведуться великі торги;

реклама –   повідомлення та відомості про товар, його якість, можливість придбання, запорука успішного бізнесу;

бережливість, економність – раціональне використання ресурсів природи та держави.

           ціна – грошове вираження вартості товарів або послуги.

         витрати – гроші, які необхідно витратити на придбання потрібних товарів.

           продавець – людина, яка продає різні товари.

           асортимент – набір різних видів продуктів , товарів (на складі, в магазині) .

           дефіцит – нестача, брак чого – небудь.

         доходи – гроші, які отримала сім’я або окрема людина.

           реклама – цілеспрямований розподіл відомостей (інформації) про  товар.

          покупець – людина, який купує товар.

Так ,молодці тримайте монети.

Далі наш Афлатунчик просить вашої допомоги, щоб розібратися з Казковими випадками. Працювати ми будемо в парах, тобто один одному допомагаєте.



2.Гра  «Казкові випадки» (робота в парах)

Перший випадок.

Ведмедиця з казки «Троє ведмедів» продавала на ринку мед. На зароблені гроші вона хотіла купити малини для свого ведмежати. А ведмідь із казки «Маруся і ведмідь» якраз продавав малину, щоб купити Марусі липового меду. Покупців на ринку майже не було, торгівля йшла погано. Засумували продавці. Що потрібно зробити, щоб усі в цій ситуації залишилися задоволеними?

Другий випадок.

Мишенята з казки «Колосок» почали, нарешті, трудитись, але по-різному. Перше мишеня за день зібрало один кошик горіхів, а друге за цей же час — аж два кошики. Чому так трапилося? Хто з двох заробив більше? Як навчити перше мишеня працювати швидше?

Третій випадок

Покупка”. Лісовичок запросив у гості лісових друзів. Лисичка подарувала йому квіти, зайчик – морквину й капусту, а мудрий їжачок – гру-головоломку. У яких магазинах звірята купили свій товар? Чому

 

Четвертий випадок

“Витрати”. Том і Джері працюють кондитерами в кафе “Ласунка”. Том вирішив випекти торт, а Джері – тістечко. Хто витратить більше часу на виготовлення виробу? На який виріб витратиться більше продуктів? Що буде коштувати дорожче (дешевше)? Чому?

Пятий випадок

Покупка”. Сім’я більчат продавала горіхи. Хом’як, запасаючись на зиму, вирішив купити один ящик горіхів, а ховрах на свій день народження – кілограм. Чи однакові будуть ціни для цих покупців? Хто купує горіхи за роздрібною ціною, а хто оптом?

(За правильну відповідь даю монетки.)

 Наступні завдання від Афлатунчика.

По одному учаснику до дошки.

 

\

3.Дидактично - економічна гра

«Першочергові потреби»

Мета: розвивати мислення, пам'ять, дрібну моторику, мовлення дітей, закріплювати знання дітей про економію, першочергові потреби людини, вміння відрізняти необхідне від бажаного, виховувати економічну свідомість, ощадливість.

Хід гри

Педагог запрошує у групу Афлатуна. Він пропонує учасникам завдання розібратися, оплата яких речей відноситься до необхідних покупок, яких до бажаних, але від яких можна відмовитися. Обгрунтувати свою відповідь.

4.Математичні історії (робота в парах)

1)  Іванко вперше вирішив сам сфотографувати окремо маму, тата, бабусю, дідуся, кошеня. Скільки знімків він зробив? Де йому взяти гроші на друк фотографій?

2)  Бабуся розрізала стрічку в трьох місцях. Скільки частин вийшло? Відгадай, для чого потрібні бабусі ці маленькі стрічки.

4)Діти, поглянувши на небо, побачили шість промінчиків сонечка, а чотири промінці вже закрили хмаринки. Скільки всього променів подарувало дітям сонечко? Що відбудеться далі?

5)   Катруся зірвала 5 кульбаб, а Сашко — 20 таких самих квіточок. Скільки всього квіток у дітей? Катруся зробила Сашкові зауваження: «Не можна рвати так багато кульбаб!» А Сашко відповів: «Я хочу порадувати маму!» Хто з дітей має рацію?

(За правильну відповідь отримують кошти.)

6.Економічні ситуації (практикум для вихователів)

·         – Родина готується до ювілею бабусі. Назви, які мають відбутися витрати. Яка твоя участь? А які прибутки від цього свята?

·         – Тато пропонує зробити вибір – піти тільки в одну з трьох крамниць: «Іграшки», «Спорттовари», «Зоомагазин». Що обереш ти? Чому?

·         – Батьки тільки завтра одержать зарплатню. А дівчинка вередує бо саме зараз бажає цукерок. Що ти їй порадиш?

·         – Козенята обирали подарунок матусі – козі. Їм сподобалися дві коробки з однаковими цукерками. Одна з коробок була яскравою, гарною, з бантиком. Але коштувала вона дорожче за непоказну коробку з такими самими цукерками. Яку коробку куплять козенята, чому?

·         – Одна дівчинка каже хлопчикові: «Я дам тобі помалювати фломастерами, а ти дай мені свій велосипед покататись». Але хлопчик не погодився. Чому цей обмін був не потрібний?

·         – Уся сім’я вирушила за покупками до крамниці. Купили новий телевізор, мамі – шубу, доньці – ляльку. Повернулися додому, а там виключили світло за несплату. Що потрібно було зробити раніше?

·         – Одного разу діти, ідучи на екскурсію, побачили жебрака. Він сидів навпочіпки, а перед ним стояла тарілка з дрібними грошима. Катруся подарувала жебракові своє яблуко, Петрик – цукерку, Настя сказала «Добридень!». А ось Миколка зневажливо відвернувся. Чий вчинок тобі найбільш сподобався? А як учинив би ти?

·         (За кожну правильну відповідь вихователі отримують

·         Монети - Афлатунчики).

7.Вправа -гра «Упізнай професію»

Зайшовши до торговельного центру ми бачимо людину, яка відповідає за безпеку та поведінку людей в торговому центрі (охорона).

·         Пройшовши повз торгові відділи, ми бачимо людину, яка слідкує за чистотою в торговельному центрі (прибиральниця).

·         Далі ми потрапляємо до відділу продовольчих товарів, де ми купуємо товари, і нас розраховує (касир).

·         Потрапляємо у відділ непродовольчих товарів, де нас консультує (продавець-консультант).

·         Нам не сподобалась поведінка продавця-консультанта, і ми звернулись до (менеджера).

·         Згодом ми зголодніли, і пішли в кафе де нас обслуговув (офіціант).

·         Офіціант приніс нам їжу приготовлену (кухарем).

·         По дорозі назад ми зайшли у відділ квітів, де нас радо зустрів (флорист).

·         Ідучи торговельним центром ми бачили як ремонтували світло (електрик).

·         На виході із центру ми побачили вільну вакансію, і завітали до керуючого торговельним центром (директор).

Учасники отримують монети.

Далі Афлатунчик нам підготував наступну гру

 


8.Дидактична гра «Товар чи послуга»

Мета: Розвивати увагу, пам'ять, зорове сприйняття, спостережливість, мислення, мовлення дітей, закріплювати вміння диференціювати поняття «товар», «послуга», позначати ігрові картки відповідними фішками, сприяти вихованню економічної свідомості, заощадливості, бажання раціонально розпоряджатися доходами.                                           

                               Хід гри:

Педагог пропонує учасникам пограти з Афлатунчиком та допомогти розібратися, де товар, а де послуга на ігрових картках. Розкладає  ігрові картки та фішки, що мають позначення «товар», «послуга». Завдання  визначити, що зображено на ігровій картці, розповісти та позначити відповідною фішкою.



 

                9.   ГРА «Новий відділ в торговельному центрі»

     Мета: закріпити знання  про рекламу; розвивати у них естетичні почуття й худож­ній смак; учити встановлювати взаємозв’язок між рекламою та успіхом у торговельних сто­сунках «продавець — покупець».

ХІД ГРИ

Кожному учасникові гри, «художнику-оформлювачу» (їх може бути 2-3), дається за­вдання — зробити рекламу свого відділу. Решта оцінюють роботу тих, хто граєть­ся, наприкінці визначають переможців.

Кожен учасник рекламує свій відділ.




 

Вправа «Продовжи прислів’я»
Прислів’я:
1. Копійка…гривню береже.
2. Грошей не сій,…бо вони не зійдуть
3. Щоб гроші рахувати…треба розум мати.
4. Як копійка ведеться..той добре живеться
5. Вовка… ноги годують.
6. Без грошей,….як без рук
7. Рахуй гроші стиха….не знатимеш лиха
8. Хто сидить на печі,…той не їсть калачі.

 

Підсумок

 

Протягом нашого тренінгу ми заробили певну кількість монет Афлатунчиків, і наш космічний герой Афлатунчик пропонує їх віддати на благодійність.

Висновок: як відомо, провідною економічною категорією є праця. Діти дошкільного віку рано виявляють інтерес до праці дорослих і допомагають їм. У своїй трудової діяльності вони наслідують приклад дорослих, використовують їх досвід, намагаються працювати так, як вони –  вправно, акуратно. В дитячому садку широко ознайомлюють дітей з працею дорослих, дається інформація про професії. Одне із завдань вихователя – доступно розкривати дітям роль праці у житті та здорові людини, підводити їх до висновків про корисність, суспільну значущість праці. Цілеспрямоване ознайомлення дітей з працею дорослих допомагає успішно вирішувати цілий ряд освітніх і виховних завдань, пов’язаних з вихованням у дітей трудової спрямованості, шанобливого ставлення до людської праці, бережливості, а також розвитком економічного мислення.

 

(За зароблені гроші - Афлатунчики учасники купують товар в торговельному центрі)

Дидактична гра «Бажання та необхідність»

Мета:  Виховувати економічну свідомість дошкільників, бажання бути заможною людиною, раціонально розпоряджатися грошима, розвивати логічне мислення, раціональність, спостережливість, мовлення, закріплювати знання дітей про бажані та необхідні речі для життя людини, навчати відмовлятися від зайвих витрат та накопичувати гроші.

Хід гри:

Педагог запрошує дітей розпорядитись бюджетом,придбати речі,без яких людині важко (або неможливо)прожити.Спонукати дітей до роздумів про те,чи є бажання придбати той чи інший товар.