Роль вихователя в організації фізкультурно-оздоровчої роботи протягом дня


Мета фізичного виховання в дошкільному закладі – формування у дітей основ здорового способу життя.



Одним з важливих чинників, що впливають на ефективність виховного освітнього процесу в дошкільному закладі, є раціональність організації взаємодії педагогів, наприклад вихователя і інструктора з фізичної культури, вихователя і музичного керівника, вихователя і вчителя-логопеда і т. Д. Ця взаємодія має бути відображено документально.

Так, в розділі "Організація режиму перебування дітей в ДНЗ" обов'язкової частини основної загальноосвітньої програми дошкільної освіти передбачені графіки взаємодії педагогів, фахівців і вихователів.

На особливу увагу заслуговує спільна робота вихователя і інструктора з фізичної культури:
• ранкова гімнастика;
• заняття фізичною культурою в приміщенні і на повітрі;
• фізкультурні хвилинки;
• рухливі ігри;
• спортивні вправи;
• ритмічна гімнастика;
• гімнастика після сну;
• загартовування.

Перераховані форми рухової діяльності спрямовані на зміцнення здоров'я та всебічний фізичний розвиток дітей. Рішення даних завдань здійснюється як в рамках фізкультурно-оздоровчої роботи, так і безпосередньо в ході освітньої діяльності та режимних моментів. При цьому важлива узгодженість дій педагогів і фахівців.

В даний час в дошкільних установах практикується організація занять фізичною культурою і фізкультурних дозвілля за спільної участі інструктора з фізичної культури і вихователя. Однак найчастіше останній просто присутній на заході, не проявляючи інтересу до подій. Вихователі пояснюють це тим, що якщо в ДОУ є інструктор з фізичної культури, то саме він і відповідає за фізичний розвиток дошкільників і організацію відповідних занять або дозвілля.

Як показує практика, багато вихователі не знають, чим вони можуть бути корисні в процесі проведення фізкультурно-оздоровчих заходів. Тим часом від активної участі вихователя, його взаєморозуміння і взаємодії з інструктором з фізичної культури залежить кінцевий результат і досягнення таких цілей, як підвищення рухової активності дітей, формування у них рухової культури, позитивного емоційного настрою.

• 1-етап Вихователь напередодні НСД повинен ознайомитися зі змістом, обговорити з інструктором організаційні моменти.
• 2-етапПроследіть за формою, в якій дитина йде на НОД (сам вихователь повинен бути в спортивній формі)
• 3 -етап Вихователь повинен організувати дітей на НОД
• В зал діти повинні зайти організовано (в колоні по одному) і пройти на місце побудови, вказане інструктором з фізичної культури

Якщо використання сюрпризних моменту є пріоритетним в роботі з дітьми дошкільного віку, то для вихователя зміст майбутнього заходу повинно бути заздалегідь відомо. Для цього напередодні інструктор з фізичної культури повинен ознайомити його зі змістом заняття фізичною культурою або дозвілля, обговорити організаційні моменти.

Звичайно, організовує і проводить захід фахівець. Завдання вихователя - допомагати інструктору з фізичної культури, здійснювати страховку дошкільнят, стежити за якістю виконання вправ і дисципліною, а також проводити індивідуальну роботу з ослабленими дітьми.

Вихователь під час НСД (безпосередньо освітньої діяльності):
• Виконує вправи разом з дітьми;
• У старших групах надає допомогу в організації та якості виконання стройових вправ;
• Стежить за дисципліною дітей;
• Надає допомогу в перестроюванні на ВРП;
• Під час виконання ОВС вихователь виконує завдання з тієї підгрупою, де завдання вже знайоме дітям.

До педагогу пред'являються ті ж вимоги, що і до дошкільнятам: обов'язкова наявність фізкультурної форми і відповідного взуття. Це дозволить вихователю бути вільним у рухах, завдяки чому він зможе включитися в освітню діяльність з фізичного розвитку. Наприклад, в ході вступної частини заняття фізичною культурою вихователь може разом з дітьми під керівництвом фахівця виконати заплановані види ходьби і бігу.

Під час ОРУ вихователь стежить за їх виконанням, допомагає впоратися із завданням тим дітям у яких не виходить ту чи іншу вправу.

Після виконання ОРУ інструктор дає команду до перебудови на виконання основних видів рухів (ОВС). Вихователь допомагає організувати дітей.

В основній частині заняття фізичною культурою, під час виконання загальнорозвиваючих вправ, дошкільнята повинні засвоїти показане інструктором з фізичної культури рух і діяти відповідно до зразка так само вправно і технічно правильно. Функція вихователя на даному етапі - надання індивідуальної допомоги дитині, яка її потребує. Педагог може допомогти йому прийняти правильне вихідне положення або виправити невірно виконане рух.
Якщо діти виконують загально-розвиваючі вправи в колонах, то інструктор з фізичної культури контролює правильність виконання вправ в передніх рядах, а вихователь - в задніх. Також вихователь може допомогти фахівця розставити необхідний спортивний інвентар і прибрати його після виконання дітьми вправ. Як відомо, існують різні способи організації дітей під час проведення занять фізичною культурою: фронтальний, груповий, індивідуальний, кругового тренування. При використанні кожного з них функції педагогів також можуть бути розподілені.

При фронтальному способі однакові для всіх вправи виконуються відразу усіма дітьми. І фахівець, і вихователь стежать за правильністю виконання вправ і поставою дошкільнят.

При груповому способі організації діти розподіляються на групи, кожна з яких виконує своє завдання. При цьому інструктор з фізичної культури займається з однією групою, а вихователь з іншого.

Індивідуальний спосіб полягає у виконанні окремих вправ кожним займаються самостійно. Цінність індивідуального виконання в тому, що воно дозволяє звернути увагу кожної дитини на якість руху. Завдання фахівця і вихователя - допомогти йому побачити недоліки, а при необхідності прийти на допомогу в потрібний момент.

При організації кругового тренування на заняттях фізичною культурою вихователь і інструктор з фізичної культури ділять "станції" між собою, стежать за якістю і забезпечують безпеку виконання вправ, здійснюють при необхідності страховку. Знаючи індивідуальні можливості кожної дитини, вихователю необхідно розташуватися так, щоб надати йому в потрібний момент допомогу.

Під час проведення рухливих ігор вихователь, як і інструктор з фізичної культури, повинен знати гру, заздалегідь засвоїти її правила і вивчити з дітьми слова, якщо вони передбачені. Участь вихователя в рухливих іграх і ігрових вправах покращує емоційний настрій дошкільнят, робить позитивний вплив на підвищення рівня їх рухової активності. Вихователь відповідає за безпеку дітей.

У заключній частині заняття фізичною культурою при підведенні фахівцем підсумків вихователь також може висловити свою думку про те, як пройшов захід, хто з дітей впорався із завданням, що їм не вдалося.

Таким чином, розподіл обов'язків при спільній роботі інструктора з фізичної культури і вихователя може бути наступним:
• інструктор займається з ослабленими дітьми, вихователь з іншими (і навпаки);
• інструктор займаєтся з відстаючими з фізичної підготовленості дітьми, вихователь з іншими (і навпаки);
• інструктор проводить з кожною дитиною освітню діяльність з фізичного розвитку в індивідуальній формі, вихователь займається з усіма дітьми спокійній рухової діяльністю;
• інструктор працює з підгрупами дітей, готуючи їх до творчих виступів, вихователь відпрацьовує руху на спортивних снарядах з іншого підгрупою;
• інструктор займається з більш успішними дітьми, вихователь з іншими;
• інструктор з фізичної культури і вихователь займаються з усією групою, якщо руху освоєні усіма дітьми, і придумують все нові і нові комбінації рухів.

Запропоновані варіанти можна використовувати в залежності від конкретної ситуації, можливостей і віку дітей, поставлених цілей і завдань, що вирішуються в ході освітньої діяльності з фізичного розвитку.

Після спільного проведення заняття фізичною культурою діяльність вихователя не закінчується. Нові рухові навички він закріплює з дітьми під час проведення індивідуальної роботи (протягом дня в години ігор і прогулянок). Слідуючи рекомендаціям інструктора з фізичної культури, вихователь організовує індивідуальну роботу з дітьми, що відстають у засвоєнні програмного матеріалу, активізує малорухомих і ослаблених дошкільнят.

Для вдосконалення рухових навичок вихователь в тісному контакті з інструктором з фізичної культури організовує в групах і на території ДНЗ розвиваючу рухову середу, при цьому враховуються вікові особливості дітей і їх інтереси.

Вихователь допомагає в прибиранні обладнання (в старших групах залучаються чергові, даються доручення)
Допомагає побудувати дітей для проведення гри. В ході гри стежить за дисципліною, безпекою дітей, виконанням правил гри дітьми.
В кінці НСД інструктор проводить аналіз виконаної роботи. Вихователь може відзначити дітей, похвалити їх за досягнення, або висловити свої зауваження в тактовної формі.

Після НСД: вихователь допомагає дітям переодягнутися, організовує прибирання фізкультурної форми. Організовує спокійну діяльність з дітьми.

І так, роль вихователя в організації фізкультурно-оздоровчої роботи:
• Стежить за дисципліною
• Здійснює страховку
• Допомога в організації дітей для виконання ОРУ, ОВС, П / І
• Бере участь в аналізі заняття
• Допомога в роздачі обладнання

У свою чергу інструктор з фізичної культури повинен надавати допомогу вихователям з різних питань фізичного розвитку дошкільників: підбирати вправи для ранкової гімнастики, фізкультхвилинок, організовувати ігри на прогулянці, а також самостійну рухову діяльність вихованців у групі і на прогулянці; оформляти рекомендації для батьків щодо організації рухової діяльності дітей в сім'ї.

При організації фізкультурних дозвілля, свят, днів здоров'я та інших масових заходів вихователь – незамінний помічник інструктора з фізичної культури.
Будь-яке свято є складним процесом, що складається з декількох етапів підготовки, проведення та підбиття підсумків. Складання сценарію, розподіл ролей і обов'язків між учасниками.

Підбір музичного супроводу, оформлення майданчика або залу. Підготовка спортивної форми, емблем, запрошень і т. п.

Поки інструктор з фізичної культури вирішує організаційні питання, завдання вихователя – залучити дітей до процесу підготовки до свята, підтримувати їх ініціативу, надаючи їм можливість відчувати себе повноправними учасниками заходу. Основна частина свята, спрямована на вирішення його головного завдання, наповнюється відповідним руховим змістом: іграми, змаганнями, атракціонами. Відповідальним за це є інструктор з фізичної культури.

Якщо захід носить масовий характер, то у фахівця має бути кілька помічників з числа вихователів, які будуть розставляти і прибирати інвентар, забезпечувати музичний супровід, вручати подарунки. Крім того, вихователі можуть виступати в ролі повноправних учасників заходу: стати героями, грати з дітьми, стимулювати активність батьків.

Такий підхід до організації фізкультурних дозвілля і свят надає дошкільнятам можливість проявити активність, ініціативу, самостійність, творчість, що благотворно впливає на розвиток їх здібностей і особистісних якостей. Якщо з метою оздоровлення організму дитини в фізкультурно-оздоровчу роботу включається комплекс процедур, що гартують з використанням природних факторів, то необхідно взаємодія не тільки інструктора з фізичної культури і вихователя, а й медичного працівника ДНЗ.

Ще одним прикладом співпраці інструктора з фізичної культури і вихователя є організація прогулянок і походів з дітьми.

  • Спеціаліст заздалегідь готується до проведення походу.
  • Спільно з вихователем розробляє його план і маршрут,
  • передбачаючи на шляху місця для відпочинку та ігор, підбирає інвентар.
  • Таким чином, ефективність фізкультурно-оздоровчої роботи в ДОУ безпосередньо залежить від взаємодії і взаєморозуміння як окремих педагогів, так і всього педагогічного колективу.
  • Тільки спільними зусиллями можна вирішити поставлені завдання, а значить, розраховувати на позитивні результати своєї праці.