Пояснювальна записка



Сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення, першою чергою, своєї долі, долі своїх сусідів, подальшого світового порядку на планеті. Згідно Концепції національно-патріотичного виховання, серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу (patria) як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін. Тому, патріотичне виховання підростаючого покоління – одне з найактуальніших завдань нашого часу. Величезні зміни відбуваються в нашій країні в останні роки. Це стосується моральних цінностей, відношення до подій нашої історії та сьогодення. У дітей спотворені уявлення про патріотизм, доброту, великодушність. Змінилося і ставлення людей до Батьківщини. Сьогодні матеріальні цінності домінують над духовними. Однак труднощі перехідного періоду не повинні стати причиною припинення патріотичного виховання. Відродження духовно-морального виховання це крок до відродження України. Саме національно-патріотичне виховання є одним з най- важливіших елементів суспільної свідомості, саме в цьому основа життєздатності будь-якого суспільства і держави, спадкоємності поколінь.              Формування особистості старшого дошкільника неможливо без виховання з дитячих років поваги до духовних цінностей.

Мета

            Формувати у молодого покоління високу патріотичну свідомість, почуття любові до України, шани до видатних вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання громадських і конституційних обов’язків. Виховувати особистість чутливою до свого оточення, долучати їх до суспільного життя, в якому права людини виступають визначальними. Вчити відповідати за свої дії; усвідомлювати суспільні цінності, вміти керуватись у своїй поведінці моральними нормами. Виховувати у дітей щирість душі, доброти та доброзичливості. Людина, яка вміє бачити та розуміти прекрасне, не зможе спотворити красу.


Основні завдання

Завданнями, які стоять перед нами, педагогами, є:
Розвиваючі:
  • засобами патріотичного виховання розвивати творчі здібності, інтелект дитини, формувати елементи самостійності, навички взаємин з дорослими і однолітками;
  • формувати дбайливе ставлення до природи і всього живого;
  • розвивати інтерес до українських традицій і народних ремесел;
  • розвивати почуття відповідальності і гордості за свою країну.
Виховні:
  • виховувати дошкільників, розвиваючи дбайливе ставлення до природи і людей свого краю, країни;
  • виховання у дитини любові і прихильності до своєї сім'ї, дому, дитячого садка;
  • виховання поваги до праці.
Освітні:
  • на прикладі ближнього природного оточення познайомити дошкільнят з навколишнім світом, допомогти їм усвідомити своє місце в ньому;
  • вчити орієнтуватися в природному середовищі існування;
  • залучати дітей до національних традицій українського народу;
  • вчити малюків розписувати писанки, іграшки, посуд;
  • виготовляти різні вироби: серветки, іграшки, аплікації тощо.
          Дані завдання повинні вирішуватись у всіх видах дитячої діяльності: на заняттях, в гуртковій роботі, в іграх, в праці, в побуті. Щоденно виховувати в дитини не тільки патріотичні почуття, а й формувати її взаємини з дорослими і однолітками.



Перспективний план

№ п/п
Зміст роботи
Мета
Термін виконання
1.
Україна – рідний край
§  Розширювати знання дітей про рідний край – Україну.
§  З’ясувати поняття «рідна земля», «отчий дім», «держава».
§  Виховувати почуття любові до Вітчизни, почуття національної гордості.

03.09.2019
2.
Зростаємо патріотами. Ніхто не забутий, ніщо не забуте
§  Поповнити знання про традицію застосування рушника.
§  Ознайомити з українською іграшкою.
§  Виробляти навички використання народного фольклору.
§  Виховувати любов та шану до рідного слова, пісні, фольклору, України.
§  Розвивати пам'ять, увагу, інтерес до традицій.
10.09.2019
3.
Краса та велич символів держави
§  Формувати уявлення про народні символи: вербу, калину.
§  Виховувати гордість за те, що ми живемо в Україні.
17.09.2019
4.
Моє рідне село
§  Дати знання дітям про село Рокитне як місце, де народилися і живуть.
§  Формувати знання про історію села, його жителів.
§  Виховувати бажання прикрашати своє село, зберігати його красу, дотримуватися правил співжиття.

24.09.2019
5.
Знай свої права і обов’язки, дитино!
(Мультимедійний перегляд)
§  Ознайомити дітей з їх правами та обов’язками в межах міжнародної конвенції ООН.
§  Дати визначення поняття «право», «обов’язок».
§  Виховувати повагу до законів Держави – Конституції.
01.10.2019
6.
Народні традиції
§  Продовжувати знайомити з українськими народними традиціями і звичаями.
§  Виховувати почуття патріотизму на народних та національних традиціях.
§  Дати поняття «патріотизму».

08.10.2019
7.
Золоті руки народних майстрів.
§  Розвивати естетичні почуття, емоції, переживання, інтерес до народного мистецтва.
§  Виховувати інтерес до мистецтва рідного краю.
§  Познайомити дітей з видами народного прикладного мистецтва (Петриківський, Яворівський, Косівський розписи, Опішнянською керамікою, витинанками), з їх характерними особливостями.
§  Спонукати до прагнення складати розповіді, висловлювати судження, власне розуміння художнього образу.
15.10.2019
8.
Національний одяг
§  Розвивати спостережливість;
§  Виховувати національну гордість за український народ;
§  Розширити уявлення дітей про український національний одяг, його складові частини, звичайні правила одягання;
§  Показати різнобарв’я та колорит вишивки.
22.10.2019
9.
«Український віночок – символ українського народу»
§  Розвивати естетичний смак, фантазію, пам’ять, увагу.
§  Виховувати почуття національної гордості, любов та пошану до традицій свого народу, зокрема до національного вбрання.
§  Поглиблювати та закріплювати знання дітей про українське національне вбрання.
29.10.2019
10.
Хатній інтер’єр
§  Прищеплювати інтерес до історії українського житла українського народу;
§  Розкрити значення хати в житті людини, ознайомити із давніми обрядами, символікою, традиціями, пов’язаними із житлом;
§  Дати знання про українську оселю, знайомити з традиціями її прикрашання.
05.11.2019
11.
Одяг моєї бабусі
§  Розвивати уявлення дітей про старовинний жіночий український національний костюм;
§  Виховувати емоційно-естетичне ставлення до навколишньої дійсності;
§  Ознайомити з українською хустиною;
§  Формувати вміння дітей скла- дати описові загадки.
§   
12.11.2019
12.
Колиска роду – українська хата. Одарчина оселя
§  Продовжувати знайомити дітей з українським житлом, предметами побуту для прикрашання, кожен з яких має своє призначення.
§  Поглибити знання про вишивку, як вид декоративно-прикладного мистецтва;
§  Вчити оцінювати результат пра- ці людей.
19.11.2019
13.
Пісенна творчість українського на- роду
§  Залучити дітей до народної скарбниці народної мудрості, використовуючи український фольклор, народні пісні, що передаються з давніх-давен і які потрібно знати і шанувати.
26.11.2019
14.
Фольклорна веселка
§  Ознайомити дітей з українським календарно-обрядовим колом, малими фольклорними жанрами, а також з казками, легендами, в яких виявляються риси, притаманні патріотам.
§  Розповісти про стародавні українські народні традиції, пов’язаними з днями тижня, познайомити з багатством усної народної творчості;
§  Виховувати любов до фольклору та народних традицій.
03.12.2019
15.
На рушнику хай доля квітне
§  Розвивати творчі здібності дітей; виховувати любов до традицій свого народу, заохочувати дітей до вивчення української народної культури; розповісти про різновиди українського рушника та народні традиції, пов’язані з ним.
10.12.2019
16.
Хитра макітра
§  Закріпити і поглибити знання дітей про українські страви, їх назви, походження, з чого виготовляють, символічне та обрядове значення деяких українських страв.
§  Викликати інтерес до української кухні.
§  Розвивати увагу, мислення, фантазію.
§  Виховувати у дітей прагнення пишатись своєю нацією, її традиціями та звичаями, любити свою країну та свій народ.
17.12.2019
17.
Про мораль знати – негараздів уникати
§  Вчити дітей поводитися відповідно до норм моралі на самостійній основі.
§  Формувати відповідність у ставленні щодо дотримання чи порушення загальновизнаних норм і принципів моралі.
§  Викликати негативне ставлення до поганих вчинків, розвивати вміння адекватно на них реагувати, розв’язувати спірні питання, бути справедливим, совісним, відповідальним.
24.12.2019
18.
Дорослих поважати і чемним зростати
§  Продовжувати виховувати шанобливе ставлення до довколишніх людей (рідних, близьких), наголошувати на необхідності поважати думки й рішення батьків.
§  Підтримувати прагнення дітей проявляти чуйність та уважність до рідних і дорослих.
§  Розвивати вдячність за турботу старших.
31.12.2019
19.
Довіру проявляти і співпереживати
§  Усвідомлювати та вербально формулювати свої почуття, переживання.
§  Виховувати вміння помічати прикрощі і невдачі у ровесників; підтримувати їхнє небайдуже ставлення до життєвих ситуацій, що виникають.
§  Вчити безкорисливо піклуватися про молодших, спонукати надавати їм допомогу, захищати тих, хто слабший.
§  Формувати вміння виявляти розуміння, симпатію та доброзичливість у взаєминах з іншими.
14.01.2020
20.
З дітьми дружно жити і їх розуміти
§  Формувати доброзичливе ставлення до однолітків, повагу до їхніх прав та інтересів на основі дотримання норм моралі.
§  Продовжувати виховувати дружні взаємини між дітьми, звичку узгоджено гратися, займатися спільною діяльністю, піклуватися про товаришів, проявляти повагу.
§  Вчити дітей ставити загальну мету в спільних іграх та інших видах діяльності і досягати її; формувати вміння домовлятися, допомагати одне одному.
§  Розвивати у дітей прагнення діяти в інтересах партнера чи групи однолітків.

21.01.2020
21.
Гарних манер набувати і ввічливим ставати
§  Вчити слухати співрозмовника і без потреби не перебивати його.
§  Продовжувати розвивати в дітей уміння за власною ініціативою вітатися, прощатися, дякувати дорослому й одноліткам, збагачувати словник дітей формулами словесної ввічливості
28.01.2020
22.
Добрі справи творити і завжди їм радіти
§  Спонукати дітей дотримувати встановлених правил культури поведінки в дитячому садку і громадських місцях (поступатися місцем пасажирам з маленькими дітьми, літнім і хворим людям), виконувати їх без нагадування і за відсутності дорослих.
4.02.2020
23.
Себе оцінити і кращим зробити
§  Формувати вміння оцінювати власні моральні якості, вчинки (здатність негативно оцінювати власні порушення норм моралі);
§  Допомагати здійснювати адекватну позитивну самооцінку власних дій і поведінки.
§  Привчати дітей практикувати співвіднесення з критеріями і самооцінкою свого уявного дотримання чи порушення норм моралі (вигадані ситуації).
11.02.2020
24.
Милосердя і жорстокість
§  Формувати у дітей людські чесноти, зокрема, милосердя.
§  Вчити готовності прийти на допомогу.
§  Вчити вмінню прощати.
§  Виховувати любов до інших, почуття взаємоповаги, взаємодопомоги.
18.02.2020
25
Погані звички
Вікторина

§  Вчити дітей долати погані звички, вміти їх бачити й аналізувати перш за все в собі.
§  Виховувати кращі людські якості.
25.02.2020
26.
Подорож до країни доброти
§  Продовжувати навчати дітей усвідомлювати моральні категорії добра і зла.
§  Вчити спілкуватися з дорослими та однолітками, вживаючи слова ввічливості.
§  Розвивати естетичний світогляд.
§  Виховувати у дітей почуття доброти, розуміння людських цінностей.

03.03.2020
27.
Рід, родина, рідня

  • Розширювати і закріплювати знання дітей про сім’ю: її склад, взаємними між членами родини, обов’язки.
  • Збагачувати знання дітей про родинні стосунки, реліквії.
  • Стимулювати інтерес до історії свого роду.
  • Виховувати любов і повагу до рідних.
10.03.2020
28..
«Подарунок для мами»
§  Розвивати творчу уяву, естетичний смак.
§  Виховувати у дітей самостійність, такі духовні якості як повага до старших, доброзичливість, уважність.
17.03.2020
29.
Я – людина

§  Довести, що кожна дитина – особистість, громадянин великої держави.
§  Вчити взаємоповаги.
§  Виховувати почуття поваги до кожної людини.
24.03.2020
30.
Права та обов’язки дитини в сім’ї
§  Вчити поважати близьких та друзів.
§  Не принижувати гідності кожної людини.
§  Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
31.03.2020
31.
Природа рідного села
§  Уточнити й закріпити знання дошкільнят про живу природу; про користь зелених насаджень, про те, що обов’язком кожної людини є охорона рідної природи.
§  Розвивати емоційне мовлення та мислення.
§  Виховувати доброту, готовність прийти на допомогу.
07.04.2020
32.
«Слово до слова – складається мова»

§  Дати поняття про те, що мова – це колиска народу, від якої линуть у світ: мамині колисаночки, пісні, бабусині казочки; що мова єднає український рід від покоління до покоління невидимими нитками і тому ми повинні любити і шанувати свою мову.
14.04.2020
33.
Праця дорослих
§  Формування системи знань, необхідних для трудової діяльності, вибору професії, соціального, професійного і життєвого самовизначення;
§  Виховувати шанобливе ставлення до праці дорослих.
21.04.2020
34.
«Я зичу Вам доброго дня»

§  Розкрити духовний зміст привітання «добрий день»;
§  Розвивати вміння правильного використання мовних форм ввічливості;
§  Виховувати у дітей шанобливе ставлення до оточуючих

28.04.2020
35.
«Як я можу допомогти іншим»
  • Закріпити вміння дітей ввічливо вітатися та прощатися з людьми.
  • Вчити дітей розцінювати добрі вчинки, справи, застерігати від поганих вчинків.
  • Розвивати пам'ять, увагу, мислення.
  • Виховувати у дітей почуття милосердя, чуйності, доброзичливості, бажання прийти на допомогу стареньким, одиноким.
05.05.2020
36.
«Вчимося доброти у сонечка»
  • формувати уявлення дітей про моральні якості людини, сприяти їхнім проявам у повсякденному житті, закладати основи духовності.
  • Стимулювати пізнавальну активність, мислення, збагачувати словник.
  • Виховувати потребу в регулюванні своєї поведінки за свідомо засвоєними морально-етичними нормами; доброзичливі, дружні стосунки.
  • Викликати позитивні емоції, вчити взаємодіяти один з одним, знімати нервову напругу, говорити одне одному приємні слова – компліменти.
  • Вчити робити вітальну листівку. Прикрашати листівку малюнком. Виховувати наполегливість, творчі здібності, почуття задоволення від виконаної роботи.

12.05.2020
37.
«Веселка настрою»
  • Ознайомити дітей з поняттями «емоції та настрій»; учити розуміти своє почуття; розвивати здатність до емпатії;
  • Створювати позитивний настрій, знизити емоційну напругу; розвивати неординарне мислення, фантазії.
19.05.2020
40.
Заключне засідання гуртка (мандрівка-подорож)                           
26.05.2020