Дитина на порозі дошкільного закладу: як діяти вихователю


Аби полегшити адаптацію малюка, з перших днів відвідування дитиною дошкільного закладу активно взаємодійте з сім’єю. Від батьків дізнайтеся про поведінку дитини вдома, про її звички й уподобання, індивідуальні особливості розвитку. Важливо, щоб батьки відчули: вихователь, хоч і опікується всіма дітьми, але й бачить серед них конкретну дитину й прагне враховувати всі її особливості. Перші  контакти з дитиною – контакти допомоги й турботи. Вона має зрозуміти, що на вас можна покластися, як на маму, що ви готові допомагати їй і захищати в цьому новому місці. Від початку перебування дитини в дошкільному закладі забезпечте, насамперед, психологічний і фізичний комфорт, аби пом’якшити труднощі переходу від домашнього до суспільного способу життя.

СПІЛКУВАННЯ З ДІТЬМИ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ
МАЄ ВКЛЮЧАТИ ТАКІ ЕЛЕМЕНТИ:
  • Дотик – погладжувати дитину, брати за руку. Обіймати
  • Усмішка – супроводжувати спілкування приязною усмішкою
  • Погляд – дивитися в очі дитині під час спілкування, утримувати візуальний контакт
  • Розмова – використовувати ласкаву інтонацію, називати дитину на ім’я


ПЕРША ЗУСТРІЧ. Під час зустрічі дитини і мовою, і жестами виявляйте своє тепле ставлення до неї. Під час вітання розташуйтеся так, щоб ваші очі були на рівні очей дитини. Якщо дитина охоче йде на контакт, візьміть її за руку. Якщо тулиться до мами, не наполягайте. Нехай мама тримає її за руку стільки, скільки цього захоче дитина.

Теплий, доброзичливий, уважний прийом обумовлює й перші враження дитини про дитсадок, і її настрій, і готовність попрощатися з мамою, залишитися у групі. Так само важливо тепло прощатися з кожною дитиною.

Обов’язково представтеся малюку. Форма звертання може бути будь-якою, яку малюк сам вважає прийнятною. Знайомство з усією групою дітей зробіть поступовим, зверніть увагу малюка, як цікаво й весело граються  діти; дайте йому змогу розглянути іграшки; лагідно запевніть, що в дитсадку йому буде добре. Привертайте увагу дітей одне до одного, стежте  за тим, аби вони запам’ятали, як кого звуть, щоб зверталися на ім’я одне до одного і до вас.

Використовуйте ритуали вітання й прощання з кожною дитиною: "Ось діти, і Тетянка прийшла. Доброго ранку, Тетянко! Нумо всі разом із нею привітаємося".

Допомагають дітям подолати напруження та стрес улюблені іграшки. Дозволяйте дітям носити ці іграшки з собою, класти у свою шафу, а ляльку брати на час денного сну до ліжка. Давайте дитині більше вільного часу, особливо в ІІ половині дня, для освоєння нового  життєвого простору.

У період адаптації виявляйте максимум терпіння до будь-якого з прохань і навіть вередувань дитини та заслужіть її довіру. Це ваше основне завдання.
Вмикайте музику 10-15 хв., вранці, а спокійну- ввечері. Попросіть музичного керівника дібрати вам  музичні твори.

ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ДІТЕЙ. Налагодженню теплих стосунків сприяють також індивідуалізовані звертання. Тож звертайтеся до них індивідуально – на ім’я: «Маринко, ходімо мити ручки». Вчіть реагувати на звертання «діти»: «Діти, тепер усі  сідайте за столики!» Проговорюйте всі незвичайні дітям дії: «зараз ми всі будемо одягатися на прогулянку. Підійдіть до своїх шаф. Це в нас Оленчина шафа, це – Дмитрикова, а це – твоя, Катрусю.

Найважливішим у роботі з дітьми є індивідуальний підхід. Пам’ятайте, у кого з чим виникають труднощі, хто з дітей що вміє, любить.

Для адаптаційного періоду дітей типовим є ситуації, коли дитина не хоче спати, відмовляється їсти, сама не може сходити в туалет тощо. У таких випадках максимально враховуйте вікові й індивідуальні особливості дітей.

Якщо дитина погано їсть, не годуйте її силоміць. Якщо не засинає, дайте іграшку, посидьте поруч, заспокойте, дозвольте не спати, а просто полежати із заплющиними очима. Дітей із нестійкими гігієнічними навичками частіше запршуйте в туалет. Попросіть батьків принести змінний одяг і білизну.

Важливо не примушувати дітей виконувати будь-які дії – їсти чи спати, грати в гру чи виконувати іншу діяльність. Інакше виникає негативне ставлення дитини до нового середовища. Як результат - адаптація затягується.

ПІДВИЩЕННЯ КОМПОТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ. Кожне наступне покоління дітей раннього віку неодмінно відрізняється від попереднього. Тож постійно прагніть поповнювати свої професійні знання щодо особливостей взаємодії з дітьми, які адаптуються до умов дитячого садка.
Завдання програми в контексті роботи з педагогами такі:
  • Підвищити професійну компетентність педагогів щодо полегшення адаптації дитини до дошкільного закладу;
  • педагогам налагодити взаємини з батьками  вихованців.


ТЕМИ КОНСУЛЬТАЦІЙ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ:
  • Педагогічні умови забезпечення соціальної адаптації дітей дошкільного віку
  • Основні завдання педагога в роботі з дітьми третього року життя
  • Як полегшити адаптацію дитини в перші дні відвідування дошкільного закладу
  • Емоційний портрет новачка
  • Налагодження взаємин новоприбулої дитини з дорослими та однолітками
  • Роль улюбленої іграшки в адаптації до дошкільного закладу
  • Як дитина не хоче спати
  • Адаптація та «несадочкові» діти
  • «Діти-липучки» і невпевнені діти
  • Відхилення в поведінці дитини раннього  віку