Майстер – клас для вихователів «Трудове виховання як складова частина всебічного розвитку дошкільнят»

Хід майстер-класу

Мета: Привернути увагу вихователів до важливості трудового виховання дошкільників. Поглибити знання педагогів щодо сучасних підходів до організації трудового виховання. Активізувати теоретичні та практичні знання педагогів з питань трудового виховання. Сприяти підвищенню рівня професійної майстерності. Спонукати до творчого самовираження та самовдосконалення.

Ведуча. Вітаю вас, шановні вихователі, на нашому майстер-класі. На даний час досить актуальним є питання трудового виховання дітей, тому пропонуємо сьогодні про це поговорити.

Теоретичний блок.

Міні-доповідь «Значення праці для всебічного розвитку  дошкільника».

Дитяча праця має надзвичайно високий виховний потенціал, а тому її треба якнайширше задіювати й ефективно застосовувати в життєвому просторі дитини.

Видатний педагог К. Ушинський відводив велику роль праці як засобу виховання особистості. Він підкреслював, що людина формується і розвивається у трудовій діяльності.

Безперечно, саме праця — один із провідних чинників усебічного розвитку дітей. Праця корисна для здоров'я дитини, якщо вона посильна і правильно організована. Рухи дитини, яка володіє трудовими навичками, більш точні та впевнені, вона ліпше орієнтується у просторі, їй зрозуміліший плин часу. Праця сприяє розумовому розвитку. Діти багато дізнаються про властивості матеріалів, з якими працюють, про призначення засобів праці, інструментів, якими вони користуються. Під час трудових дій відбувається розвиток усіх пізнавальних процесів — активного сприймання, уяви, уваги, пам'яті. Включається в роботу мислення, адже дитині потрібно порівнювати, зіставляти предмети, з якими вона працює, встановлювати найпростіші закономірності явищ тощо. Неоціненне значення праця мас і для морального виховання дитини, адже під час роботи виховуються такі якості особистості, як здатність до подолання перешкод, спостережливість, зосередженість, старанність, дисциплінованість, самостійність, ініціативність.

Праця дітей у межах їхньої предметно-практичної діяльності тісно пов’язана з грою: виникає з гри, мотивується ігровими задумами, спершу зосереджується на процесі як низці цікавих ігрових дій, а вже згодом – на результаті.

 

Визначені у Базовому компоненті дошкільної освіти орієнтири формуван­ня предметно-практичної компетенції досягаються планомірним розв'язанням тих освітніх завдань щодо розвитку, ви­ховання, навчання дітей  і того змістово­го наповнення їхньої праці, які окреслені чинними програмами.

Отже, трудове виховання є необхідною, найважливішою умовою успішної підготовки дітей до сучасного життя. Діти, виховані змалку в праці, є самостійними, організованими, активними, охайними. Праця – це те, що розвиває маленьку людину, підтримує її, допомагає самостверджуватися. Саме тому тема виховання працьовитості у дітей завжди є актуальною.
Ведуча. А тепер переходимо до практичної частини нашого майстер-класу. Пропоную поділитися на дві команди.

Практичний блок.

Вправа «Асоціативний ряд».

Ведуча пропонує кожній команді побудувати асоціативний ряд до поняття «Праця дошкільника». Члени команд протягом 3хв. методом «мозкового штурму» підбирають асоціації до поняття «праця дошкільника», продовжуючи фразу «Для мене праця дошкільника – це». Потім кожна команда презентує свій асоціативний ряд.

Інтелектуальна гра «Народна мудрість»

Ведуча називає початок народного прислів’я чи приказки, а вихователі продовжують.

Де вмілі руки і охота, там…(швидко робиться робота).

Працьовита, як… (мурашка).

Хто багато робить, той… (багато вміє).

Землю сонце прикрашає, а… (людину праця).

Бджола мала, … (а й та працьовита).

Добрий початок – …(половина діла).

Умілому всяка робота…(легка).

Силою не хвались, краще … (трудись).

Добре у світі жити тому, хто… (працьовитий).

Хочеш їсти калачі – …(не сиди на печі).

На дерево дивись, як родить, а на людину – …(як робить).

Праця людину годує, а …(лінь марнує).

Від дощу земля зеленіє – від …(праці народ багатіє).

Без діла жити – лише … (небо коптити).

Вправа «Продовж вислів…»

Трудове виховання є складовою частиною … (всебічного розвитку).

Дитяча праця у порівнянні з працею дорослих має свої особливості…

(Вона не створює ні матеріальних, ні культурних цінностей (за винятком праці в природі, має тісний взаємозв’язок з грою)).

Трудове виховання в дошкільному навчальному закладі здійснюється у двох напрямках… (Ознайомлення дітей з працею дорослих і виховання інтересу і поваги до неї, а також організація безпосередньої трудової діяльності дітей в різних її формах та видах).

Зміст трудового виховання розкривається у …

(Відповідних розділах програми).

Трудова діяльність дітей дошкільного віку включає в себе…

(Господарсько-побутову працю, працю в природі, ручну працю або художньо-продуктивну працю).

Вид праці, який включає в себе самообслуговування і організовується в двох напрямках: праця для себе і праця для інших це - …  (Господарсько-побутова праця).

Вид трудової діяльності дошкільників, в процесі якої виробляються конкретні матеріальні цінності (вирощуються квіти…) (Праця в природі).

Вид трудової діяльності, під час  якого навчають дітей виготовляти прості вироби з паперу, тканини, покидькового матеріалу та який використовується з дітьми старшого дошкільного віку.

(Ручна праця  або художньо-продуктивна праця).

Програмові завдання з трудової діяльності можна реалізовувати через такі форми організації дітей, як… (Доручення, чергування, колективна або спільна праця).

Найдоступніша форма залучення дітей дошкільного віку до посильної повсякденної діяльності в дитячому садку і дома є… (Доручення).

Найбільш організована форма трудової діяльності дітей, яка використовується вихователем як засіб заохочення дітей до систематичного виконання ними трудових обов’язків це - … (Чергування).

У дитячому садку застосовують три види чергувань: …

(По їдальні, по заняттях, по куточку живої природи).

У середній групі діти чергують: … (По їдальні, по заняттю).

У старшій групі діти чергують:… (По їдальні, по заняттях, по куточку живої природи).

Вправа «Педагогічний театр»

Ведучий роздає командам картки, на яких записано види трудової діяльності дошкільника, та пропонує членам команд «перетворитися» на акторів і відтворити трудову діяльність дитини відповідно до тих особливостей, які зображено на картках, за допомогою рухів тіла, міміки, жестів. Команді – суперниці треба відгадати цю особливість праці дитини.

1. Дитина чергує «сервірує на стіл».

2. Дитина доглядає за кімнатними рослинами.

3. Дитина чергує на занятті.

4. Дитина чергує у куточку книги.

5. Дитина допомагає протирати пил на полицях.

Ведуча.  Пропоную відпочити та пограти у рухливу гру.

Рухлива гра  «Що каже мама» (на увагу).

Всі стають у коло і слухають вказівки ведучої, якщо погоджуються з нею, то показують рухами, що виконують цей процес, якщо ні, то стоять рівно.

Ведуча. Мама каже: сій пшеницю. (Всі рухами показують, що сіють).

Ведуча. Мама каже: рви бур’ян. (Всі показують, що рвуть) і т.д.

(міси тісто, печи хліб, пригощай гостей і ін.). Підсумок.

Ведуча.  Пропоную перейти до творчої частини нашого майстер-класу.

Творча частина

Проведення майстер-класу із художньої праці – «Квіткова гамма»

Підсумки роботи майстер-класу.

Дерево побажань

Ведуча:  — Я впевнена, що кожен із вас отримав позитивні враження від нашого семінару-практикуму, дехто отримані знання використає на практиці, у декого виникли якісь запитання, а хтось, можливо, хоче дати пораду. Будь ласка, запишіть свої враження і побажання на цих яблучках. І нехай наше дерево побажань дасть свій урожай!

Нашу зустріч завершено. Сьогодні ми ділилися досвідом, дивувалися,  сміялися, працювали, висловлювали свої думки. Дякуємо, колеги, за вашу активну участь у семінарі!