«Вихователь і музичний керівник. Теорія та практика
педагогічної взаємодії»
Всім відомо, що загальний та музично- естетичний
розвиток дошкільників у дитячому саду здійснюють музичний керівник, що має
фахову освіту (музичну школу, музичне відділення училища або інституту) добре володіючий теорією й методикою педагогічного процесу, і вихователь.
Робота педагогів (музиканта й вихователя) складна, різноманітна й повинна проводитися в тісному контакті.
Робота педагогів (музиканта й вихователя) складна, різноманітна й повинна проводитися в тісному контакті.
У нашому дитячому саду працюють молоді фахівці, саме тому я вибрала цю тему. Для початку мені б хотілося познайомити вихователів з функціями й обов'язками музичного керівника.
Функції й обов'язку музичного керівника:
За загальну постановку музичного виховання в дитячому саду відповідає музичний керівник. Він виконує наступне:
- Проводить заняття в кожній віковій групі 2 рази в тиждень відповідно графікові роботи. Це вимагає великої попередньої підготовки: відбирає і розучує музичний матеріал, який потрібно грамотно й виразно виконати дітям.
- Розробляє й планує засвоєння програмних навичок, вчасно готує наочний матеріал, посібники, прослуховує записи, намічає й проводить (якщо це необхідно) індивідуальні заняття підгрупами або з окремими дітьми.
- Відповідає за проведення свят і розваг.
- За допомогою консультацій і групових занять керує роботою вихователів в області музичного розвитку дітей.
На консультаціях музичний керівник:
- знайомить вихователів з планом роботи,
- розучує дитячі твори, звертаючи увагу на вміння і навички, якими повинна володіти дитина,
- обговорює проведене заняття ( враховує успіхи, труднощі дітей, яким потрібна допомога),
- підбирає аудіо – записи для прослуховування на ранковій гімнастиці та на інших заняттях.
На
групових заняттях музичний керівник систематично навчає вихователів,
удосконалюючи їхні навички в області співу й руху.
Розучує з ними твори, для індивідуального й колективного
виконання на святах і розвагах. При цьому враховує здатності
кожного: один має прекрасний голос, інший добре танцює, третій красиво виконує вправи, четвертий виразно декламує й може стати активним ведучим свята.
Регулярно
проводить педагогічні наради, на яких вирішуються
методичні питання, обговорюється програма святкових ранків
і розваг, намічаються додаткові завдання, з метою вдосконалення навчального процесу.
методичні питання, обговорюється програма святкових ранків
і розваг, намічаються додаткові завдання, з метою вдосконалення навчального процесу.
Проводить
роботу з батьками , втягуючи їх у загальний процес музичного виховання дитини.
В індивідуальній бесіді, на консультації, зборах музичний керівник дає поради
щодо музичного розвитку дитини.
Функції
й обов'язки вихователя:
Вихователь має у своєму розпорядженні більші можливості прилучення дітей до музики:
Вихователь має у своєму розпорядженні більші можливості прилучення дітей до музики:
- Бере активну участь у процесі навчання дітей на музичних заняттях.
- Наприклад, у молодших групах вихователь співає разом з дітьми, не заглушаючи дитячого співу.
- У середній і старшій групах допомагає розучуванню пісень й разом з музичним керівником оцінює виконання, уже вивченого твору. Крім цього (якщо вихователь співає чисто й виразно), може проспівати нову пісню з фортепіанним супроводом.
- При навчанні дітей музично- ритмічним рухам у молодших групах, вихователь бере участь у всіх видах рухів, тим самим активізуючи малят.
- У середній, старшій групі роль вихователя інша: він діє в міру необхідності, показуючи рух, нагадуючи ту або іншу побудову або даючи окремі вказівки в танці, вправі, грі...
- Вихователь стимулює творчість дітей: підказує тему, розподіляє ролі, намічає загалом розвиток сюжету.
- Направляє самостійну музичну діяльність дітей, включає музику в ігри, прогулянки, трудовий процес, гімнастику, образотворчу діяльність, розвиток мови та ознайомлення з навколишнім середовищем, використовуючи вивчений матеріал.
- Бере участь у відборі музичного матеріалу, використовуючи його на заняттях гімнастикою, образотворчою діяльністю, по розвитку мови й ознайомленням з навколишнім.
- Спільна робота й взаємодопомога музичного керівника й вихователя приводить до бажаних результатів у рішенні завдань загального музичного виховання дошкільника.